Flere golfbaner får lavet en specialiseret serviceaftale til deres maskinpark, så man sikrer sig, at maskinerne kører optimalt hele sæsonen.

Vinterens lavsæson blandt golfspillerne giver tid til klargøring frem mod næste sæson - og ikke mindst golfbanernes maskinpark kan få et større og grundigt serviceeftersyn.

Maskinparken er ubetinget blandt de største investeringer golfklubber har, og det er essentielt, at man sikrer sig, at maskinerne vedligeholdes optimalt, så aktivet beskyttes, og ikke skal udskiftes før tid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi gør rigtig meget ud af at sætte en høj standard, og derfor skal vores materiel også være fuldt funktionsdygtigt. Hvis vi skal levere kvalitet på vores bane, så skal vores maskiner være sat op til det. Kvaliteten af maskinparken betyder så meget, lyder det fra Poul Boller, chefgreenkeeper ved Blommenslyst Golf.

Når vi kender maskinens historik og servicehistorie, skal vi tage mindre forbehold for fejl og mangler og kan derfor ofte tilbyde en bedre byttepris.

Direktør Carsten Brandt

Reesink Turfcare

Golfklubben har derfor lavet en aftale med deres maskinleverandør Reesink Turfcare.

- Hver vinter bliver hele maskinparken gennemgået af Reesinks teknikere. De går alt igennem, fra A-Z. Det der skal laves, bliver lavet, så holdbarheden på maskinerne forbliver høj. Dertil sender de en mand på besøg to gange i foråret og to gange i efteråret, fortæller chefgreenkeeperen.

Sikkerhed øges med serviceaftale

Sct. Knuds golfklub ved Nyborg har en lignende serviceaftale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi fandt ret hurtigt ud af, det er en fordel, at vores maskiner regelmæssigt bliver efterset. Vi har færre reparationer pga. den forebyggende service, og derfor har vi mindre nedetid på maskinerne. Nu kan vi også vente med at udskifte de ældre maskiner, fordi de stadigvæk starter, siger Thomas Kjær Nielsen, chefgreenkeeper hos Sct. Knuds.

Poul Bollers største udfordring er ligeledes at holde sine maskiner kørende hele sæsonen. - Den sikkerhed, vi opnår gennem serviceaftalen, er større end den ville være uden. Vi ved, at det er professionelle folk, der kigger på maskinerne, og de opdager, de udfordringer der kan være på vej. Vores omkostninger til drift af maskinparken er faldet 50-70 tusind gennem de seneste to år, hvilket altså er rigtig mange penge for os. Men det vigtigste af det hele er, at forebyggelsen sparer os tid og penge, fortæller han.

Bedre byttepris

Hos Sct. Knuds oplever de især merværdi ved det eftersyn, som maskinerne får midtvejs i sæsonen.

- Når maskinerne kører gennem maj og juni, er der stort pres på, hvilket skaber slitage på komponenter, som vi ikke nødvendigvis ser, men som Reesinks erfarne teknikere opdager. De hjælper os med at forebygge i stedet for at helbrede, og deler gerne ud af deres viden om maskinerne. Serviceaftalen giver os vished om, at vi kommer sikkert gennem resten af sæsonen. Det er bare en god fornemmelse, forklarer Thomas Kjær Nielsen.

Serviceaftalen har desuden den fordel, at leverandøren har lettere ved at give en god byttepris på en velserviceret maskine, når maskinerne har udtjent deres værnepligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når vi kender maskinens historik og servicehistorie, skal vi tage mindre forbehold for fejl og mangler og kan derfor ofte tilbyde en bedre byttepris, siger direktør Carsten Brandt fra Reesink Turfcare.