HedeDanmark har stået for greenkeeping hos Aarhus Golf Club siden 2011. Nu tager klubben opgaven hjem igen i forventning om besparelser.

HedeDanmark-logoet pryder greenkeeper-gården ved Aarhus Golf Club, men til april bliver skiltene pillet ned igen. Her tager klubben nemlig greenkeeper-funktionen tilbage igen efter at have udliciteret den til HedeDanmark i 2011, og forventningen er, at øvelsen giver en besparelse på omkring en halv million kroner om året.

- Vi har en forventning om, at vi kan gøre det billigere selv og tror også, at vi kan forbedre kvaliteten samtidig. HedeDanmark er en serviceudbyder og skal selvfølgelig tjene penge på opgaven. Hvis vi selv står for greenkeepingen, skal opgaven ikke give et overskud, og det er baggrunden for, at vi mener, det er den rigtige løsning for os, siger formand i Aarhus Golf Club, Claus Holm Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

HedeDanmark hurtigt klar

HedeDanmark fik greenkeeping-opgaven i 2011, da Aarhus Golf Club stod i en kritisk situation omkring greenkeeper-funktionen, og havde brug for hjælp i en fart. Her kunne HedeDanmark træde til med en hurtig løsning, men aftalen er nu opsagt, og fra april står klubben selv med opgaven.

- Overordnet set har samarbejdet kørt fint og professionelt. HedeDanmarks ydelser var en fordel for os, da vi indgik samarbejdet, men nu har situationen en anden, og vi har forberedt os på selv at stå for opgaven, siger Claus Holm Christensen.

I forbindelse med hjemtagningen af greenkeeperfunktionen vil to greenkeepere fra HedeDanmark blive virksomhedsoverdraget til Aarhus Golf Club, herunder chefgreenkeeperen, som har varetaget greenkeeping i klubben i tre år. Bestyrelsen i Aarhus Golf Club forventer en årlig besparelse i omegnen af 500.000 kroner, men man er også klar over, at der også følger nye problemstillinger i kølvandet på opsigelsen af HedeDanmark.

- Der er nogle afledte konsekvenser, som man skal være klar over. Nu skal vi selv stå med ansvaret for medarbejderne. Også når der er sygdom, og det skal man være forberedt på at håndtere, siger Claus Holm Christensen, som fortæller, at det har været vigtigt for bestyrelsen, at medlemmerne var med i hele processen, der førte frem til opsigelsen af aftalen med HedeDanmark.

Medlemmerne skal med

- Vi har vendt det løbende med medlemmerne og hele tiden holdt dem orienteret. Der har selvfølgelig været spørgsmål til konsekvenserne, men da det kom til stykket var de slet ikke i tvivl. Der har været en fantastisk opbakning, og en sideeffekt har været, at det har trukket medlemmerne tættere sammen. Det skal man ikke underkende værdien af, siger Claus Holm Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller, at der særligt i forhold til maskiner er store udgifter forbundet med at tage opgaven hjem, og da bestyrelsen spurgte, om medlemmerne ville hjælpe med overgangen, blev der i løbet af to uger stillet 1,2 millioner kroner til rådighed gennem medlemslån og forudbetaling af kontingent. Det beløb kan både dække udgifterne til leasing af maskiner samt give likviditet til at fortsætte med de øvrige opgaver i greenkeepingen. Og Claus Holm Christensen slår fast, at medlemmerne skal være omdrejningspunktet for beslutninger af denne type.

- Det er vigtigt at finde ud af, hvad medlemmerne vil. De skal vide, hvad det er, de går med til. Derfor skal man lytte til dem og være loyal over for deres input. En golfklub drives på frivillig basis, og derfor er det meget vigtigt, at man altid har folk med. Det er på den måde, man skaber opbakning til et projekt, slutter Claus Holm Christensen.