Da IBF gik i gang med at udvikle permeable belægninger, vidste virksomheden ikke helt, hvordan projektet ville ende.

- Dybest set vidste vi ikke, hvor store muligheder der var i LAR, og projektet kunne også være faldet til jorden. Det har været en lang vej, men i dag har vi et færdigt koncept, fordi vi har været heldige med gode tværfaglige samarbejder, der har givet os mulighed for at udvikle området, siger Kim Falkenberg, som er salgschef for udviklingsprodukter hos IBF.

Ikast-virksomheden er i samarbejde med NCC blandt de første i Danmark, der har udviklet en fuldt dokumenteret løsning til permeable belægninger, og Perma-Drain, som løsningen hedder, er blandt andet blevet brugt på Helenevej på Frederiksberg, der er Danmarks første klimasikrede villavej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

IBF har arbejdet på Perma-Drain-systemet og lignende løsninger siden 2010, og helt fra starten var der virksomheder, der godt ville tage chancen med en udokumenteret løsning.

Naturlig skepsis i starten

- Der var kunder, som gav os lov til at anlægge vores løsning, uden vi kunne dokumentere effekten. Det var nogle mindre projekter hos kunder, der var indstillet på at se, hvad den nye belægning kunne. Der var naturligvis en naturlig skepsis til at starte med, for rådgiverne vil normalt gerne have dokumentation for, at alting virker, og det kan man jo ikke levere, når man kommer med noget, der er helt nyt. Men på et tidspunkt ændrede dialogen sig, så det blev noget, man virkelig troede på, og så gik vi i gang med parkeringspladser flere steder. De kom så til at virke som testfelter, vi kunne få erfaringer fra. Og hvis ikke det virkede, måtte vi jo brække det op igen, fortæller Kim Falkenberg.

Selv om teknikken er blevet udviklet siden da, har det ikke været nødvendigt at reparere på eller udskifte nogen af LAR-projekterne, som alle har vist sig at kunne aflede de nødvendige mængder vand.

Oversvømmelser gav fokus

I 2011 samtidig med at IBF var i gang med nogle af de tidlige projekter, blev København og omegn ramt af et skybrud, som gav oversvømmelser og ødelæggelser for knap fem milliarder kroner, og det var med til sætte LAR på dagsordenen.

- Det skybrud berørte mange mennesker, og det øgede interessen for permeable belægninger. Derfra kom der større fokus på området, siger Kim Falkenberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han er slet ikke i tvivl om, at permeable belægninger vil vinde mere og mere indpas, og at man vil se flere og flere muligheder i konceptet, jo mere det bliver brugt. Særligt på parkeringspladser mener han, at udsigterne er gode, for her udsættes belægningen kun for mindre køretøjer, hvor tung industri kunne snavse fugerne til og dermed mindske den afledende effekt.

Der er dog også udfordringer for LAR, og den største er at addressere bekymringen for, at det afledte regnvand kan slæbe forurening med ned til for eksempel drikkevandsressourcer i undergrunden.

- Fremadrettet bliver udfordringen at dokumentere, om det lokalt afledte vand fra parkeringspladser også indeholder forurening fra bilerne, og det er vi i gang med at kigge på. Vi har et projekt kørende sammen med Københavns Universitet, som skal hjælpe os med at besvare det spørgsmål, slutter Kim Falkenberg, som samtidig slår fast, at der også findes rigtig gode supplementer til LAR - blandt andet opsamlingssystemer til regnvand, så det for eksempel kan bruges til toiletskylninger.

Kim Falkenberg oplyser, at IBF har stor glæde af en tæt dialog med anlægsgartner- og bygningsingeniør-uddannelserne, lige som man også underviser faglærerne på området.