Varebiler bliver tre gange oftere involveret i trafikulykker sammenlignet personbiler, men trods det kommer kun halvdelen af håndværksmestrene vinterdæk på vognen.

Bremselængden stiger, og det samme gør usikkerheden for medtrafikanter, når folk glemmer eller nedprioriterer vinterdækkene.

Det til trods viser tal fra Dækimportørforeningen, at halvdelen af varebilerne på de danske veje kører rundt på sommerdæk i vinterhalvåret. Og det er dobbelt kritisk. Ifølge Havarikommissionen, er der nemlig et erhvervskøretøj involveret i hver tredje dødsulykke og i hver sjette ulykke med alvorligt tilskadekomne. De udklasserer personbiler i ulykkesstatistikken med en faktor tre, hvis man undlader at tage højde for antallet af kørte kilometer. Tallene ryster imidlertid ikke arbejdsgiverne hos SMV-Danmark, der organiserer mange af de virksomheder, som benytter sig af varebiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi mener selvfølgelig, at man skal overholde de love og regler, der gælder i Danmark - også om trafiksikkerhed. Kontrol er dog en myndighedsopgave, og Folketinget i Danmark har besluttet, at vi ikke skal have lovgivning om vinterdæk. Dermed er det op til hver enkelt at vurdere, om de har behov for vinterdæk, lyder det i et skriftligt svar.

Politiet tjekker til sommer

Politiet kan kun administrer - og her har varebiler ikke mere fokus end personbiler og andre køretøjer, men der er ny lovgivning på vej, oplyser Christian Berthelsen, politiassistent ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter. 1. juli 2019 træder en ny lov i kraft.

- Selv om lovgivningen vedrører godstransport, vil der være en ekstra mulighed for at gennemgå varebiler for ulovlige forhold. Der vil de få et ekstra eftersyn, siger han og understreger, at det ikke gælder vinterdæk.

- Det er valgfrit ifølge loven, om man vil have vinterdæk på eller ej, men vi får bedre mulighed for at vurdere, om slidsporene er dybe nok, lyder det.