Lyt til artiklen:

Første nye fortov uden diesel: Der høstes vigtige el-erfaringer i Nørager

00:00
Hastighed: ???x
04:25

Vejdirektoratets første grønne udbud blev vundet af Forstas, der netop nu er i fuld gang med den opgave, som indvarsler fremtidens anlægsarbejde.

Den bidende kolde vind, der suser gennem gaden lægger øjensynligt ikke den store dæmper på arbejdsiveren hos gutterne i det selvlysende tøj. De har prøvet det, der var værre.

Folkene fra entreprenørvirksomheden Forstas har været i gang i en lille måned, og der er nok lige så lang tid tilbage på det projekt, hvor der udskiftes en kilometer fortovsfliser på begge sider af hovedgaden gennem den nordjyske by Nørager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En ting er, hvad maskinerne kan på papiret, men hvad kan de reelt set ude i virkeligheden?

Ditte Dahl Mathiasen, Vejdirektoratet

Med det tidsindstillede trafiklys, der skiftevis holder bilerne tilbage den ene og den anden vej, ligner det på afstand enhvert andet vejarbejde. Men der er indlagt et særligt benspænd, der gør netop denne belægning helt speciel.

rich-media-3
Sjakket fra Forstas arbejder sig flise for flise igennem en kilometers udskiftning af fortov i nordjyske Nørager. Foto: Jacob Kaas.

Projektet er specielt, da det er første gang, at Vejdirektoratet har formuleret et udbud, hvor der har ligget et ufravigeligt krav om, at alle entreprenørens store og små maskiner på opgaven skal være fuldstændigt emissionsfrie.

- Vi har hos Vejdirektoratet fulgt med i udviklingen på markedet for de nye emissionsfrie maskiner. Både i forhold til kapacitet og hvad de kan håndtere. Men det har jo været en desktop research, så vi havde behov for at få noget helt konkret praktisk erfaring. En ting er, hvad maskinerne kan på papiret, men hvad kan de reelt set ude i virkeligheden?, spørger Ditte Dahl Mathiasen, der er specialkonsulent i Vejdirektoratet, og blandt andet har været med til at udarbejde det aktuelle udbud i Nørager, der er kategoriseret som et pilotprojekt i statens vejselskab.

- Med projektet her laver vi en analyse af, hvad der kan lade sig gøre nu, og se på, hvordan vi kan bruge de her maskiner på flere af Vejdirektoratets projekter i fremtiden, fortæller Ditte Dahl Mathiasen, der med hele processen også tester, hvad entreprenørbranchen kan og vil i forbindelse med anvendelsen af emissionfrie maskiner.

Der kom tilbud på den specifikke opgave i Nørager fra fem forskellige entreprenørvirksomheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vidste jo reelt set ikke, om der ville komme nogen tilbud. Så vi er rigtig glade for, at der kom fem tilbud, og at de alle lå inden for det, vi umiddelbart havde vurderet. Og det er alt andet lige dyrere at bruge de her maskiner, siger Ditte Dahl Mathiasen.

Flere maskiner end antaget

Hos entreprenøren Forstas, der altså vandt udbuddet, og netop nu er i gang med at udføre opgaven, høster man også gode erfaringer lige der midt på hovedgaden.

Entrepriseleder Kasper Madsen fortæller, at det kræver meget mere planlægning og fremsynethed i arbejdsdagen, når man ikke bare kan hente en ny dunk diesel, når tanken på læsseren er ved at være tom.

Siden opstarten har man øget antallet af indlejede læssere på opgaven, så der nu er fem til rådighed. De nåede simpelthen at løbe tør for batteri før dagen var omme.

- Vi har været i gang i fire uger nu, og der har været nogle udfordringer i starten. Men nu hvor vi har setuppet på plads, så kører det egentlig, som det plejer, siger Kasper Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Kasper Madsen, entrepriseleder hos Forstas. Foto: Jacob Kaas.

Entrepriselederens umiddelbare indsigt med el-maskinerne er altså, at det kræver væsentlig mere planlægning i arbejdsdagen, når maskinerne kun kan arbejde i to timer for så at skulle lade i otte.

- Det har helt sikkert givet os nogle erfaringer med, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre med el-drevne maskiner, fortæller Kasper Madsen og peger på den store vacuumfliseløfter, der selvsagt spiller en nøglerolle i projektet.

Den kan tømme læssemaskinens batteri på ingen tid, og derfor har man været nødt til at lave en specialopbygning med et stort ekstra batteri - en powerbank - for at kunne holde den kørende, mens sjakket skal bruge den. Det skal de snart sagt hele dagen.

Entrepriselederen er glad for, at Forstas vandt opgaven med det relativt lille projekt, hvor man altså får førstehåndserfaringer med at tilrettelægge arbejdet med elmaskinerne.

- Vi vil gerne i den retning og byder på de projekter, hvor der er krav om brug af elmaskiner. Vi har også flere kontrakter i den retning, fortæller Kasper Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Fliseløfteren er specialopbygget til projektet med en stor powerbank, da den ellers ville suge læsseren tør for strøm på ingen tid. Foto: Jacob Kaas.

I projektet i Nørager er det Vejdirektoratet, der har sørget for, at Forstas har et sted i nærheden af vejarbejdet, hvor maskinerne kan blive ladet op, når batterierne er flade.