Lyt til artiklen:

Unik opfindelse blev startskuddet til 20 års vestjysk maskinrejse

00:00
Hastighed: ???x
09:35

Kan man kombinere en redskabsbærer og en hjullæsser?

Det var spørgsmålet, der opstod i Henning Pedersens hoved og grundlagde idéen til en unik maskine til vej- og parksegmentet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Tool-Trac'en. Timans første maskine.

rich-media-2
Timans Tool-Trac-koncept har rundet 20 år, men er stadig flagskibet hos maskinproducenten. Foto: Timan.

- Ofte kommer idéen jo af, at man har et behov selv. Og jeg havde en stor græsplæne, der skulle klippes, og vi skulle blandt andet til at fyre med flis. Så jeg manglede sådan en maskine, der kunne lidt det hele og var lige god til det hele, fortæller Henning Pedersen.

Han er uddannet ingeniør og udgør en femtedel af en flok brødre med hang til maskiner. En interesse de ikke har fra fremmede.

- I de bygninger, vi befinder os i her, lå det gamle Tim Maskinfabrik, som blandt andet producerede vogne. Der startede vores far i 1961. I de samme lokaler, som vi befinder os i i dag. På et tidspunkt arbejdede vi faktisk også alle fem brødre herude, fortæller Henning Pedersen.

Han er flankeret af brormand Birger Pedersen, der har været med lige siden Henning Pedersen i 2004 fik idéen til den knækstyrede redskabsbærer med løftearm på siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lå i DNA'et

Det er i den anledning, at Grøn Teknik har lagt vejen forbi den vestjyske landsby Tim. Det er nemlig 20 år siden, at nu salgsdirektør Birger Pedersen og teknisk direktør Henning Pedersen grundlagde Timan i en garage lidt udenfor byen.

- Vi er vokset op med det at drive virksomhed tæt inde på kroppen, så det har måske altid ligget lidt i vores DNA. Derfor kom det meget naturligt, at vi skulle prøve at starte selv en dag, og da idéen så kom, var vi ikke i tvivl, fortæller Henning Pedersen.

- Det skulle være røde maskiner - for det var det, vi var vokset op med, og så skulle det være noget med motorer, hydraulik og el, fordi det var der, vores kompetencer lå, siger Birger Pedersen, inden brormand tager over:

rich-media-4
Birger Pedersen, salgsdirektør i Timan. Foto: Tim Søgaard.

- Ja, og det skulle ikke have noget med landbrug at gøre, for det havde vi allerede brændt nallerne lidt på. Men vi ville gerne kunne trække lidt på de salgskanaler, som Birger allerede havde, og mange maskinforhandlere har jo en afdeling med maskiner til vej- og park. Så det blev vej- og parkmaskiner, fortæller Henning Pedersen.

rich-media-5
Henning Pedersen, teknisk direktør i Timan. Foto: Tim Søgaard.

Og der gik ikke længe, før Timan voksede sig for stor til den førnævnte garage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Til sidst gik vi vel fem mand derinde. Det blev lidt trangt, fortæller brødrene.

Heldigvis ville skæbnen det sådan, at de gamle lokaler ved Tim Maskinfabrik var blevet ledige, og sjældent har en beslutning været lettere at træffe.

- Det var en stor dag for os, da vi fik nøglen udleveret en gang til, siger Birger Pedersen.

Senere kom den tredje bror Arne Pedersen også med og han fuldender i dag trekløveret i familievirksomheden.

Ingen sag at finde importører

En virksomhed der efterhånden har vokset sig så stor, at den langer i omegnen af 250 maskiner over disken på et godt år. Det sker gennem Timans efterhånden ganske omfangsrige forhandlernetværk, der også tæller en stribe forhandlere uden for landets grænser heriblandt Tyskland, Bulgarien, Frankrig, Kosovo og Japan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I de fleste tilfælde er det os, der bliver kontaktet af aktører, der er interesserede i at importere vores maskiner, fortæller Birger Pedersen.

rich-media-8
Timan har været heldige med at tiltrække dygtige medarbejdere gennem årene, fortæller brødrene. De har en stor andel i virksomhedens succes. Foto: Tim Søgaard.

Senest har Timan føjet en forhandler i Rumænien til listen, og faktisk står Timans forretninger i udlandet for cirka 75 procent af virksomhedens omsætning. Derfor er det heller ingen hemmelighed, at strategien er at udvide forhandlernetværket i udlandet yderligere fremover.

- Selvom vores første maskinkoncept er 20 år gammelt, er der stadig steder verden, hvor de ikke har den, siger Henning Pedersen.

Parkprojekt i Esbjerg runder ny milepæl

Se også:

Parkprojekt i Esbjerg runder ny milepæl

- Vi vil gerne udvikle nye maskiner, og det gør vi også, men det tager lang tid, og det er derfor, vi egentlig hellere vil lægge kræfter i at opdyrke nye markeder, så vi kan få noget mere igen på vores investeringer.

Det er også årsagen til, at Timan ikke spytter nye maskiner ud i hobetal. Fire maskiner og en række redskaber er, hvad sortimentet byder på. Heriblandt Tool-Trac'en, der fortsat er virksomhedens flagskib.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-11
De røde redskabsbærere kendetegnes ved høj komfort, nem betjening og relativt billig vedligehold og driftsomkostninger. Foto: Tim Søgaard.

- Jeg tror, grunden til, at vores redskabsbærere har den appel, de har, er deres høje komfort, nemme betjening og deres relativt billige vedligehold og driftsomkostninger, siger Birger Pedersen.

Han fortæller, at især boligforeninger kan se fidusen i en alsidig maskine.

Det er dog ikke alle i den grønne branche, der endnu har fået øjnene op for de røde maskiner.

- Vi kan da stadig blive overraskede over, at nogle folk ude i branchen ikke kender os. Selv efter 20 år kan vi sagtens stå på en messe i Danmark, og så kommer der folk hen og siger: "Det er godt nok nogle fede maskiner, I har. Er de lavet i Italien?" fortæller Birger Pedersen og griner.

Et ekstra ben at stå på

Omkring 2009 begyndte Timan at producere en fjernstyret buskrydder, der skulle erstatte arbejderen på skråningen. Den lille maskine blev hurtigt en succes, og nogle år senere kom en større efterfølger. Buskrydderne var en tilføjelse, der i den grad var nødvendig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-13
Buskrydderen RC-751 blev et vigtigt, ekstra forretningsben at stå på for Timan. Foto: Timan.

- Det var lige ovenpå finanskrisen, og det var en vanskelig tid for os. Men ved hjælp af en god forhandleraftale med Maskinhandler Indkøbsringen (MI), kom vi igennem det, fortæller Henning Pedersen, inden Birger Pedersen tager over:

- Men på bagkant af det kunne vi godt se, at det nok var en god idé at få et ekstra forretningsben at stå på. Og det var det. Vi har virkelig haft fin succes med buskrydderne, siger han.

Et par år senere tog Timan også Stubkær Family Group ind som ekstern investor for at stabilisere forretningen yderligere.

Som at køre i rutschebane

Finanskrisen er dog langtfra den eneste udfordring, som brødrene har måttet overkomme gennem årene. Også Covid-19, Ruslands invasion af Ukraine og 'Ever Given's tvivlsomme sejladsteknik i Suez-kanalen har givet anledning til sved på panderne hos de 32 medarbejdere i den vestjyske virksomhed.

- Det at drive virksomhed er ligesom at køre i rutschebane. Der er op- og nedture. Og når det kommer til kriser, så er der jo to sider af sådan nogle. Der er den side, hvor du kæmper, men så er der også den, hvor du ændrer på nogle ting, fortæller Birger Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Naturstyrelsen opgraderer med lejede skovmaskiner

Se også:

Naturstyrelsen opgraderer med lejede skovmaskiner

- Vi er blevet bedre til at styre vores omkostninger, og så har vi udskiftet en del leverandører. Hvis ikke vi kan forhandle os til bedre priser, så må vi jo finde alternativer. Det betyder, at vi er bedre rustede til at stå igennem.

Derudover har brødrene ændret på organisationen.

- Vi kan jo ikke gøre det her selv. En stor del af den succes, vi har haft, er resultatet af, at vi har været heldige at få nogle rigtig dygtige medarbejdere, der også brænder for virksomheden og tager ansvar for deres opgaver samt kommer med input til forbedringer, siger Birger Pedersen.

rich-media-16
Med sin løftearm er Timans Tool-Trac i stand til at løfte en række opgaver, som man ellers ville skulle bruge en hjullæsser til. Men maskinen er en redskabsbærer. Foto: Timan.

- Vi har lavet en styregruppe, som består af nogle af de ledende medarbejdere i virksomheden, og det har gjort vores reaktionstid væsentligt kortere, siger Birger Pedersen.

- Og hvis der er noget, man lærer af kriser, så er det, hvor vigtigt det er, at reagere hurtigt, fortæller Henning Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvordan ser Timan ud om 10 år?

- Vi eksisterer stadig. For det er det, vi arbejder for hver dag herude. Men vi står ved en skillelinje lige nu i vores branche. Hvad er det, der kommer til at definere fremtiden indenfor drivmidler? Er det brændstof, som vi kender det? Er det hybrid? Er det ren el? Er det brint? Eller hvad er det egentlig, vi skal? siger Henning Pedersen.

- Vi ved det ikke. Men heldigvis er vi begyndt at forberede os. Vi gør nemlig rigtig meget ud af at energioptimere vores maskiner. Det har to sider: De bruger mindre brændstof, når vi kører traditionelt, og når vi så skal skifte til noget andet, så er det rart, at vi ikke behøver at udvikle maskinerne synderligt. De skal bare drives, siger Birger Pedersen.

Hvad er det, der driver jer?

- Vi har aldrig kendt andet, siger de i kor.

- Jeg tror, det er en indbygget skabertrang, siger Henning Pedersen.

- Jeg synes, at det er helt vildt spændende at møde nye mennesker. Og når man så er ude og snakke med dem, og man får en fornemmelse af, at det godt kan blive til noget. Det er fedt, siger Birger Pedersen.

- Det er ikke økonomien, der motiverer os. Der kunne vi have valgt andre mere fordelagtige veje, siger Henning Pedersen.

- En del af det er jo også at gøre noget godt for det lokalsamfund, vi er en del af. Når man spadserer henover parkeringspladsen ude foran, og man ser alle de biler, der holder der, så kan man da ikke andet end at blive glad, siger Birger Pedersen.

- Og så er vi nok vokset op med devisen om, at den, der har evnen, har også pligten. Hvis vi alle sammen ville arbejde ved store virksomheder, som kom der jo aldrig nogle nye, siger Birger Pedersen.

rich-media-18
Foto: Tim Søgaard.