Voldsom regn kan resultere i, at veje og kloaker oversvømmes, og det sætter et vådt aftryk helt ind i haver og indkørsler.

Grundejerforeningen Fuglevænget i Køge kan efter mange års våde udfordringer nu forhåbentlig se frem til tørre veje, haver og indkørsler.

Beboerne i området har været voldsomt plaget af efterdønningerne af de kraftige regnskyl, som ofte rammer landet. Her er vejene blevet for høje i forhold til terræn, og det medfører, at vandet fra vejene trænger ind i beboernes haver og indkørsler, så snart uvejret melder sin ankomst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor har DAB (Dansk almennyttigt Boligselskab) nu valgt NCC til at hjælpe med at anlægge en total klimasikringsløsning omkring grundejerforeningens veje.

- Udover opgravning af de gamle veje, sænkning af terræn og udgravning af nye render, leverer vi også en klimavej, som består af et bærelag, der kan aftage og dræne meget store mængder vand, samt et ekstra slidstærkt toplag af grus, der ikke skyller væk, når det regner, siger René Houmann, Entreprisechef i NCC Infra Services.

Derudover er planen, at NCC's asfalthold skal lægge en asfaltbelægning for enderne af grusvejene for at forstærke vejene de steder, hvor de bliver mest belastede af køretøjernes acceleration og opbremsning.

Klimavej med tungt grus

NCC oplever en stigende interesse for de klimasikrede løsninger i forbindelse med anlægsarbejde.

Når kloaksystemet ikke er dimensioneret til de store regnmængder, fører det til oversvømmede veje og pladser. Det sætter store krav til det permeable bærelag. NCC fortæller, at deres bærelag har så stor dræneffekt, at vejen altid er fri for vand - selv under skybrud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos grundejerforeningen i Køge lægges også det såkaldte NCC DrænStabil i drænrenderne, der er gravet på begge sider af vejene. Renderne skal fungere som forsinkelsesdepot til de store mængder vand, som dernæst ledes langsomt videre til kloakken.

Oven på vejen udlægges et nyt slidlag af grus, som kommer fra en meget tung bjergart med en høj densitet. De naturlige egenskaber kombineret med blandeforholdet fra granitbruddet gør, at dette grus er meget velegnet til svært belastede veje i Danmark, lyder det fra NCC.

- Fordelene ved NCC Hyperit grus er mange. Udover at hyperitten ikke skyller væk, når det regner, er det en utrolig slidstærk grus, som hurtigt er tjent ind i forhold til almindelige typer grus, som ofte skal vedligeholdes og udskiftes, siger René Houmann.