Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Gemt i skuffen i årevis: Nu er Hercules klar til salg
Blokvognen Hercules bliver nu produceret i to størrelser, og JYFA oplever stor interesse for vognen fra både entreprenører og landmænd.
Hvis man har en god idé er det nok sjældent, at den ender i skuffen i årevis. Men det er dog tilfældet for Preben Vestergård Tvermose, der ejer den midtjyske virksomhed JYFA.
For flere år siden blev han af en landmand opfordret til at designe en blokvogn, der var stærk nok til at køre ude på marken, men samtidig var let anvendelig. Og det gjorde han så.
- Udformningen og vippeladet på den gør, at den kan bruges mange steder, og man undgår ramper. Den er lige som alle vores produkter galvaniseret, så den kan stå ude i alt slags vejr og er bygget til at holde, siger Preben Vestergård Tvermose, der ejer JYFA, som har adresse helt ud til motorvejen ved Brande.
Oprindelig blev der dog kun bygget et par stykker af vognen. Herefter blev ideen og designet gemt i en skuffe. JYFA havde nemlig travlt med at bygge andre vogne.
- Vi producerer jo kreaturvogne, og vi har haft kæmpetravlt og solgt meget til eksportmarkedet, så i travlheden blev blokvognen gemt væk i en skuffe, forklarer Preben Vestergård Tvermose.
Idéen op af skuffen
De seneste 2,5 år har Kristian Jessen været ansat som salgschef hos JYFA. En dag, da han snakkede med direktøren, faldt snakken på den glemte blokvogn.
- Da jeg så den, og vi fik snakket om det, kunne jeg hurtigt se, at det var en fin vogn. Den er ikke for stor, ikke for klodset og nem anvendelig, siger Kristian Jessen.
De to blev enige om, at Hercules var et godt navn til den glemte vogn.
- Vi skulle finde noget, der viste styrke, da det er en lille, stærk vogn, der kan køre i åbent terræn. Så Hercules passede meget godt til den, siger Kristian Jessen.
Han fremhæver især vognens lave tyngdepunkt og vippelad som noget unikt for en blokvogn med en længde på 7,44 meter inklusiv træk. Han har selv været ude og vise Hercules frem til kunder og forhandlere.
- Jeg får rigtig gode tilbagemeldinger fra vores forhandlere. Folk skal lige sunde sig over, hvad det er for en vogn. Det er ikke en stor blokvogn, men det er heller ikke en lille maskintrailer. Med Hercules har vi ramt noget i mellemklassen fra en stor blokvogn til en maskintrailer, forklarer salgschefen.
Vognen blev vist frem for første gang på Landsskuet i 2023 for at trykprøve interessen, og nu er de første vogne også blevet solgt.
- Vi har egentlig altid koncentreret os om landbruget, men på Landsskuet viste det sig, at over 50 procent af dem, der var interesserede, var entreprenører og anlægsfirmaer, og så var markedet for vognen pludselig meget større, end vi havde regnet med.
Interessen er allerede stor fra både landmænd, entreprenører og skov- og anlægsvirksomheder, og flere af JYFAs danske forhandlere har nu blokvognen i deres udstilling.
- Vi har solgt fire, fem stykker, og to mere er undervejs, men det tager tid med et nyt produkt, inden kunderne rigtigt får øjnene op for det. Jeg forventer, at vi kommer til at sælge omkring 20 i Danmark i år, siger salgschefen.
Og selv om direktøren havde gemt og lidt glemt blokvognen, så har han nu også store forventninger til Hercules.
- Det, der er positivt, er, at de, der allerede har købt den, melder tilbage, at det er en vogn, de skulle have haft for lang tid siden, siger Preben Vestergård Tvermose.
Langt størstedelen af JYFAs omsætning kommer fra eksport til især Norge og Sverige, og her skal Herkules nu introduceres de kommende måneder.
- I Norge er mange af vejene ikke så store, og de er snørklede. Der vil vognen virkelig komme til sin ret i stedet for en almindelig blokvogn, siger Kristian Jessen.
Hercules findes i to størrelser. Den mindste med en total bredde på 2,55 meter og XL-modellen på tre meter.