Lyt til artiklen:

Partnerskab arbejder på at bruge færre råstoffer i anlægsarbejder

00:00
Hastighed: ???x
05:25

I første omgang er fokus på mindre anlægsarbejder, men partnerskabet "Råstof-initiativet" har sat flere projekter i søen.

Anlægsbranchen kan sagtens agere mere miljøvenligt, mener partnerskabet "Råstof-initiativet" med anlægsgartnervirksomheden OKNygaard og Region Midtjylland som initiativtagere.

Råstof-initiativet har det seneste års tid arbejdet på en række projekter, der skal finde ud af at mindske forbruget af råstoffer og genbruge mere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultaterne er nu landet, og der er flere mulige indsatsområder - både i branchens daglige arbejde, men også i normer og standarder for området. Det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

En lavt hængende frugt

I første omgang er fokus på anlægsarbejder såsom etablering af torve, fortove, indkørsler og terrasser.

Mindre anlægsarbejder er nemlig et godt sted at starte, da de er mere overskuelige end større byggeprojekter, hvor der også kan være mere på spil ved at forsøge sig med mindre grus og sten, siger Rolf Johnsen, kontorchef for Klima og Ressourcer i Region Midtjylland.

- Det er ikke miljømæssigt bæredygtigt at anlægge fortove eller private indkørsler med samme mængde stabilgrus som en trafikeret vej, der holder i 30 år, siger han i pressemeddelelsen.

- Derfor er der et kæmpe potentiale for at spare meget store mængder råstoffer - også selv om det "kun" er mindre anlægsarbejder. For det kan sidenhen bane vej for de store anlægsprojekter, siger Rolf Johnsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gamle belægninger viser nye veje

Et af Råstof-initiativets projekter er analyserne af, hvor mange - eller hvor få - råstoffer, det er muligt at nøjes med i bundsikring ved belægninger med let trafik som fortove, stiger og indkørsler.

Bag analyserne står OKNygaard og Teknologisk Institut i tæt samarbejde med Danske Anlægsgartnere og Schønherr.

Ved belægninger til let trafik er der nemlig ikke samme krav til sikkerhed og kørselskomfort - men ofte bliver denne type belægninger anlagt efter for høje standarder, der indebærer langt flere råstoffer, skriver Region Midtjylland.

rich-media-5
Fortov fra 1970'erne uden bærelag eller bundsikring. Foto: Kristoffer Sindby.

Parterne bag analyserne har undersøgt lagene under overfladen på over 40 belægninger på Sjælland og i Jylland, der alle har haft let trafik, som enten er bygget ud fra andre normer eller har genbrugt gammel bundopbygning.

Belægningen har visse af stederne ligget i op til 100 år, og flere af stederne havde ikke haft en særlig bundsikring med råstoffer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøgelserne understøtter tesen om, at der er grundlag for at bruge færre råstoffer. De undersøgte belægninger står fint efter mange år - særligt fortovene, selvom der er brugt færre råstoffer, end der normalt bliver brugt i dag ved lignende belægninger.

rich-media-7
Afretningslaget er lagt direkte på råjorden, men standen er acceptabel. Foto: Kristoffer Sindby.

- Der er store mængder råstoffer at spare, hvis vi får nye normer for denne type belægninger, men også hvis vi bruger rammerne i de standarder, vi allerede har i dag. Vi skal være kritiske og se på lokale forhold, siger Kristoffer Sindby, der er udviklingschef hos OKNygaard.

- Det er vigtigt, at viden om resultaterne kommer ud i alle led af branchen, og særligt at få uddannelsesstederne til at lære de studerende om, hvordan de kan ændre forbruget af råstoffer, siger udviklingschefen.

Ny belægning sparer på grove materialer

Et andet af Råstof-initiativets projekter har sin begyndelse i et laboratorie i Aarhus, hvor bygge- og anlægsvirksomheden NCC har udviklet en ny blanding til bærelaget under belægninger.

Råstofmangel kan sætte stopper for kæmpeprojekter

Se også:

Råstofmangel kan sætte stopper for kæmpeprojekter

Blandingen indeholder 15-30 procent mindre grus og sten over fire millimeter sammenlignet med standardblandingen CG II. Dermed sparer den nye blanding på de grove råstoffraktioner, som fremadrettet vil være mindre tilgængelig i Danmark end sand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg har en klar forventning om, at den nye blanding kan klare de krav, der er til projekter med mindre belastning som fortove, indkørsler og lignende, siger Lars Flemming Sørensen, der er NCC's salgschef for råstoffer i Jylland og med i Råstof-initiativet.

Tung trafik tester blandingen

Det rådgivende ingeniørfirma Sweco har testet blandingens styrke i laboratoriet. Her har undersøgelser vist, at blandingens styrke fint lever op til styrken for SG II. Sweco vil desuden løbende undersøge styrken i praksis i en ny råstofgrav ved Vestbirk i Horsens Kommune.

Her etablerer NCC en 40 meter lang asfalteret kørevej inddelt i fire zoner: To overgangszoner á fem meter, der ikke indgår i undersøgelsen og to testzoner á 15 meter. I den ene testzone består bærelaget af den nye blanding, mens der i den anden er SG II.

Vejen vil efterfølgelige dagligt blive belastet med tung trafik til og fra råstofgraven, og vejen vil løbende blive testet i cirka tre år.

- Nu bliver blandingen maksimalt belastet ved en test i en vej med tung transport i en råstofgrav. Hvis den kan holde til dét, ja, så er det jo bare en bonus. Perspektiverne er ret store, siger salgschef Lars Flemming Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et grønt åndehul pibler frem

Se også:

Et grønt åndehul pibler frem

Næste skridt for partnerskabet er at samle resultaterne og gøre data forståelige og tilgængelige for virksomheder, fagskoler, uddannelsesinstitutioner, myndigheder og andre interessenter.