Lyt til artiklen:

Cykelbro skal give en tryggere cykeltur i skøn natur

00:00
Hastighed: ???x
02:24

Når en nye cykelsti i Svendborg Kommune står klar i 2024, bliver cyklisterne bogstaveligt talt søsat på en 200 meter lang cykelbro i Hvidkilde Sø.

Den kommende cykelsti mellem Ollerup og Svendborg på Fyn strækker sig over 2,5 kilometer vej. Men ikke hele cykelturen foregår på asfalt, som man ser de fleste steder.

Langs med Mølledæmningen ved Hvidkilde Gods er vejen nemlig for smal til, at cykelstien kan blive anlagt langs vejen, og derfor skal fynboerne ud at cykle på en bro, som bliver anlagt i selve Hvidkilde Sø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at sikre at den nye cykelbro harmonerer med de helt særlige landskabelige og naturskønne forhold, der er i området, har Vejdirektoratet helt fra begyndelsen af projektet været i tæt dialog med blandt andet lokale borgere og Hvidkilde Gods, hvor cykelstien kommer til at løbe tæt forbi.

- Det har på alle måder været en rigtig fin proces, vi har haft med alle i lokalområdet, og vi er meget glade for alle de input, vi har fået undervejs. Det forslag, vi har valgt, gør strækningen langt mere trafiksikker samtidig med, at det passer sig fint ind i det helt særegne og smukke landskab. Cykelbroen kommer til at være en del af landskabet i rigtig mange år fremover, og derfor har det også været vigtigt for os, at vi fandt en løsning, der er opbakning til i lokalområdet, siger projektleder Peter Lund Hansen, Vejdirektoratet.

Det er den fynske tegnestue Land+ Landskabsarkitekter, som før sommerferien fik til opgave at udarbejde forslag til den kommende cykelbro.

Inspiration fra gamle autoværn

Den nye cykelbro bliver opført i stål med et dæk af azobétræ, mens røde stålrør udgør selve gelænderet på broen i Hvidkilde Sø.

Cykelbroens udseende tager udgangspunkt i de historiske sikkerhedsrækværker ved Mølledæmningen, som består af rødmalede jernrør fastspændt på granitsten, og som rent faktisk er en forløber til nutidens autoværn. På illustrationen kan man se det gamle sikkerrækværk til venstre for cykelbroen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mellem brædderne på trædækket, som cyklisterne skal køre på, bliver der lagt skridsikkeret materiale bestående af epoxy med sand. Det skal sikre, at broen også bliver til at cykle på i regnvejr.

Om cykelstiprojektet

Projektet ved Hvidkilde er en del af "Infrastrukturplan 2035", hvor der er afsat i alt 200 millioner kroner til cykelstier langs statsvejnettet. Der er afsat 63 millioner kroner til cykelstien ved Hvidkilde Gods.