Nomaco vandt Maskinleverandørernes Innovationspris på Have & Landskab 2021 med den fuldelektriske redskabsbærer fra hollandske AllTrec. Nu er den første på vej til Danmark.

- Nomacos vinder har meget stor kapacitet og kraftige batterier, og så lagde vi også vægt på, at redskaberne bliver trukket elektrisk, hvor man ellers primært ser hybridløsninger.

Sådan lød karakteristikken fra fagjurymedlem og anlægsgartnermester Troels Skov Larsen, efter han og juryen havde udråbt Nomacos redskabsbærer 8015F fra hollandske AllTrec til vinder af Maskinleverandørernes Innovationspris i kategorien "øvrigt materiel" på Have & Landskabsmessen i Slagelse i sommeren 2021.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elmaskiner tog innovationspriser

Se også:

Elmaskiner tog innovationspriser

Dengang havde Nomaco lånt en maskine, de kunne udstille, men nu er der endnu en redskabsbærer på vej til Danmark fra den hollandske producent - og den bliver. Nomaco har indgået en aftale med en stor entreprenør, der gerne vil prøve maskinen af, og det bliver startskuddet til forhandlingen af AllTrecs redskabsbærere i Danmark. Nomaco har adresse i Kastrup men har også afdelinger i både Sverige og Norge, som man ligeledes henter en maskine hjem til.

Passer perfekt til os

Men hvorfor endte det hollandske mærke i Nomacos produktsortiment?

Nomaco har altid udelukkende forhandlet el-drevne produkter. I godt 30 år har man været forhandler af køretøjerne fra Melex, men løbende har man udvidet produktportefølgen, så den også inkluderer el-rotorklippere fra Raymo og nu altså redskabsbærere fra AllTrec.

rich-media-3
CEO Benny Svenningsen fra Nomaco (tv) forklarer her Slagelses daværende borgmester John Dyrby Paulsen (S) om redskabsbæreren fra AllTrec på Have & Landskab 2021. Pressefoto.

- Vi besluttede at udvide produktpaletten indenfor den samme kundegruppe - altså den professionelle bruger indenfor vej og park, boligselskaber og anlægsgartnerfirmaer. Så det er derfor, at vi har taget AllTrec ind. Det passer simpelthen perfekt til os, forklarer Benny Svenningsen, der er CEO hos Nomaco.

El helt fra bunden

Redskabsbæreren 8015F fra AllTrec er bygget fra bunden som en elektrisk maskine. Den er udstyret med et 70 kW-batteri, hvilket betyder, at den er i stand til at køre i otte timer - altså en hel arbejdsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er det, der gør den unik. Det er ikke bare en sådan hobbymaskine, du går ud og starter, og så er den flad efter en halv time. Den kan køre en fuld arbejdsdag for en entreprenør, fortæller Benny Svenningsen.

Elektrisk redskabsbærer måske på vej til det danske marked

Se også:

Elektrisk redskabsbærer måske på vej til det danske marked

Derudover udkommer den med to- og firehjulstræk, fuldintegreret kabine med luftsæde, aircondition, joystickcontrol og så er den koblet op på IOT (Internet of Things), hvilket gør det muligt for både fabrikken og forhandleren at overvåge alt på maskinen, så der altid er tjek på, om maskinen kører, som den skal. Dertil kommer de vanlige fordele ved el-drevne maskiner såsom støj- og vibrationsreduktion og naturligvis hele essensen i det - ingen CO2-udledning.

Til maskinen finder man en række forskellige redskaber såsom rotorklipper, børste, løvblæser, sneplov og flere endnu.

Batteri eller brændstof

Skal man finde noget at sætte en finger på, er det prisen, fortæller Benny Svenningsen.

- Selve maskinen koster omtrent det samme som en tilsvarende maskine fra Toro - men så kommer batteriet oveni, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og sådan et batteri af den kaliber som det, der sidder i AllTrecs 8015F, koster mere end 300.000 kroner. Men det er heller ikke tanken, at man skal købe batteriet, fortæller Benny Svenningsen.

- Du leaser det, siger han.

rich-media-7
Her ses redskabsbæreren 8015F i service-position. Pressefoto.

Og man skal ikke tænke det som en ekstra udgift. Man skal tænke det som brændstof, siger han.

- Er du en entreprenør, der kører med en tilsvarende dieseldrevet maskine hver dag, så bruger du jo hurtigt et sted mellem 15.000 og 20.000 kroner hver måned bare på brændstof. De penge poster du i stedet i afdrag på et batteri, forklarer Benny Svenningsen.

Man er nødt til at tænke anderledes, hvis man vil gøre noget for klimaet, siger han. Og det indebærer at sælge tingene anderledes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et unikt produkt

Men selv med en anderledes tilgang til salget af maskinerne forventer Benny Svenningsen ikke, at AllTrec-maskinerne bliver allemandseje.

- Det er jo ikke fordi, vi tror, at vi kommer til at sælge en masse maskiner. Vi kender markedsmekanismerne, og det her er et unikt produkt, så kan vi sælge to-tre maskiner om året, er vi tilfredse, siger han.

rich-media-9
8015F fra AllTrec fås med rotorklippere med en bredde på op til 2,5 meter. Pressefoto.

Forhandlingen af AllTrecs redskabsbærere handler ligeså meget om at brande Nomaco.

- Det skal være sådan, at hvis nogen virkelig har behov for professionelt el-drevet grej, så er det Nomaco, de henvender sig til, siger Benny Svenningsen.

Han har faktisk højere forventninger til salget i Norge og Sverige, fordi kommunerne i vores nabolande allerede har besluttet at indføre krav om mere el-drevet maskineri. På den front er det først rigtigt begyndt at ulme herhjemme på det seneste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den første redskabsbærer fra AllTrec ankommer til maj, og derfra kan man forvente en leveringstid på omkring to måneder, fortæller Benny Svenningsen.