Kolding-firmaets nye hegnsnitter, som de fremviser på Maskiner under Broen, hitter hos kommunerne.

En enkel, men ret så genial ide, to års udvikling og hundredvis af mandetimer.

Det er nogle af de elementer, der har ført Kolding-virksomheden Greentec på sporet af en vaskeægte succes. Selskabets nye hegnsnitter - RM 232 - har nemlig ramt hovedet på sømmet i forhold til at spare købere tid og dermed penge, forklarer medejer Kim Brodersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores nye ide går ud på, at hegnsnitteren er udstyret med to overlappende rotorblade, som findeler gren- og planteaffald i samme ombæring, som den skærer det af hækken eller læhegnet. På den måde sparer brugerne en arbejdsgang, og det løber hurtigt op i en fornuftig besparelse, siger han.

Kend den på knækket

Efter idéen var på plads har en stor del af udviklnigsarbejdet kredset om indtag.

Der skulle være plads til, at afskåret materiale kan ligge i frontskjoldet til det er findelt så meget, at det drysser stille og roligt ud mellem de roterende knive, og det har været en udfordring.

- Vi har blandt andet lagt et ekstra knæk ind i skjoldet, så der er plads til mere materiale. Selv om man øger hældningen på klipperen, bliver materialet i maskinen, indtil det er færdigbehandlet, siger Kim Brodersen, der er særdeles stolt af virksomhedens nye produkt.

- Der er masser af muligheder for at koble klipperen på alt fra en mekanisk Spearhead-arm til en af vores egne platforme, der er mere enkle. Derfor kan man benytte klipperen snart sagt på alle flader. Plane og horisontale, erklærer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommuner er på

Selv om snitteren dårligt er promoveret endnu, er der allerede bud fra flere kommuner.

Entreprenørgården, der har ansvaret for væksterne langs vejene i Aabenraa Kommune har erhvevet sig en maskine, og det spreder sig lige så stille som ringe i vandet, forklarer Kim Brodersen.

- Vi kan nærmest tegne et kort over, hvem hvilke kommuner taler med. Fra Aabenraa er det gået mund til mund, og vi har faktisk en del henvendelser allerede, siger han og afviser i samme åndedrag at begynde at sælge data om kommunernes kommunikationsmønstre.

- Vi sælger maskiner til vedligehold af grønne områder, og det gør vi ganske godt. Jeg tror ikke, at det andet er noget for os, lyder det med et smil.