Den nye Eva 2000 sorterer opfylder kommende skrappe emissionskrav, selv om den reelt ikke er omfattet af kravene. OP System A/S præsenterer den på Have & Landskab '17.

'Det skal gøre ondt, før det gør godt'. Sådan beskrev visitcopenhagen.dk for et par år siden situationen i København, hvor Metrobyggeriet og en lang stribe af andre byggeprojekter satte sine spor i bybilledet, og situationen i dag er ikke meget anderledes. Enhver, der har bevæget sig rundt i storbyen, har kunne iagttage tunge transporter i stort antal, som blandt andet fragtede jord og byggeaffald ud at byen for at blive sorteret.

Men mange af de selvsamme transporter er unødvendige, hvis man spørger den danske virksomhed OP System A/S. Virksomheden importerer og forhandler en bred pallette af maskiner og redskaber til materiale- og affaldshåndtering, og nu bringer de endnu et maskinmærke ind på det danske marked. Et mærke med en funktionalitet, som bør få kommuner, entreprenører og alle andre aktører og beslutningstagere i bygge- og anlægsbranchen til at gentænke deres normale procedurer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Visse opgaver kræver store maskiner, men hvis man har behov for en mindre maskine til at sortere jord fra byggegrunde, vil vores nye sorterer Eva 2000 være et perfekt valg. I dag bliver eksempelvis store mængder byggeaffald og jord fragtet ud af København for at blive sorteret, hvorefter det atter skal transporteres tilbage ind i byen. Det giver ikke mening, når man i forvejen gerne vil have mindre tung transport og støj i København og andre storbyer, siger Morten Christensen, adm. direktør i OP System A/S.

Det er en maskine, som er bygget til at være så effektiv og vedligeholdelsesvenlig som muligt. Den er både let at håndtere, let at manøvrere og let af betjene.

Adm. direktør Morten Christensen

OP System

Effektiv og vedligeholdelsesvenlig

Eva 2000 fungerer i princippet som andre kompakte sorterer på markedet, men den tyske producent af maskinen - Strauchtechnik - har på flere områder valgt at løfte standarden for, hvad man kan forvente af en maskine af den størrelse og funktioner.

- Producenten har mange års erfaring med udvikling og konstruktion af sorterer i store formater. Nu har de taget al den viden og kogt det ned til en 3,5 tons tromlesorterer i form af Eva 2000. Det er en maskine, som er bygget til at være så effektiv og vedligeholdelsesvenlig som muligt. Den er både let at håndtere, let at manøvrere og let af betjene, siger Morten Christensen, som fremhæver, at producenten i sin udviklingsfase målrettet har skabt løsninger på de problemer, som et sorterværk oplever under anvendelsen.

Motoren er diesel-elektrisk, hvilket betyder, at maskinen kan arbejde for ren dieselkraft, hvis omgivelserne tillader det. Skal man derimod arbejde så lydløst som muligt, eksempelvis af hensyn til nærtliggende boliger og virksomheder eller blot fordi bystyret ønsker at dæmpe det generelle støjbillede, kan man aktivere den elektriske motor. Systemet har i øvrigt automatisk opstart. Det er blot at dreje nøglen og trykke på startknappen, så starter maskinen selv alle funktioner op i den rette rækkefølge. Sorteranlægget er bygget på en to-akslet undervogn, og er derfor nem at flytte rundt med, blot man har en bil, der må trække 3.500 kg. på krogen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny standard for miljøhensyn

Eva 2000 er udstyret med en Hatz motor, som yder 16 kW. I 2019 træder en række skærpede emissionskrav i kraft for maskiner over 19 kW, men de krav efterlever Eva 2000 således allerede nu. Dermed er maskinen med til at sætte en ny og meget ambitiøs standard for miljøhensyn.

- Det viser, at vores producent tager miljøhensynet meget alvorligt, og hvem i bygge- og anlægsbranchen vil ikke være interesseret i at spare penge på dieselforbruget og samtidig gøre noget godt for miljøet og menneskerne i nærmiljøet, spørger Morten Christensen.

Ifølge en artikel i Politiken sidste år har World Health Organization (WHO) anført støj og luftforurening som de to største dræbere i byerne, og begge områder gavnes ved at udskifte lastbiltransporten med en on-site sortering. Københavns Kommune har desuden som erklæret mål at være CO2-neutral i 2025. I den forbindelse er en stor del af kommunens skraldebiler blevet forsynet med en gasdrevet motor, og det er meningen, at biogas skal have en fremtrædende rolle i den tunge trafik i fremtiden. Men selv biogas kan ikke konkurrere med en lastbil, som slet ikke skal køre.

- Eva 2000 henvender sig til alle, som vil være aktive i forhold til at mindske den tunge transport i byerne, fordi den kan sortere store mængder materiale on-site. De tunge transporter kan selvfølgelig ikke helt undgås, men de kan minimeres og i samme forbindelse sparer man på sit dieselforbrug til lastbilerne, understreger Morten Christensen, som også ser store perspektiver for udlejningsselskaberne i den nye maskine.