Aarhus Kommune er opmærksomme på tilgængeligheden, når de laver nye veje og pladser.

Både el-scooter og blindestok var repræsenteret, da Aarhus Kommune for nyligt tog på tur med nogle af byens borgere med handicap. Formålet var at få lavet helt konkrete retningslinjer, så forholdene er ens alle steder i byen. Det oplyser kommunen i en pressemeddelese.

- Vi har en ambition om, at Aarhus skal være en by for alle. Men folk har forskellige behov. De blinde vil gerne have høje kantsten, så det er tydeligt, hvornår fortovet stopper og vejen begynder. De gangbesværede vil gerne have så lidt niveauforskel som muligt, så de let kan komme frem med deres rollator og kørestol, siger Trine Buus Karlsen, der er chef for anlæg i Center for Byens Anvendelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aarhus Kommune erkender, at man ikke er i mål med ambitionen om tilgængelighed for alle. Derfor havde Center for Byens Anvendelses afdeling for Vejanlæg og Bydesign inviteret repræsentanter for Handicaprådet til en eftermiddag i tilgængelighedens tegn. Tre repræsentanter drog sammen med vejingeniører, arkitekter og ansvarlige for byens signalanlæg ud og inspicerede udvalgte vejkryds og pladser med henblik på at starte en dialog om tilgængeligheden for svagtseende og gangbesværede.

Shared space

Ruten gik blandt andet forbi den nyanlagte Joh. Baunes Plads i krydset ved Marselis Boulevard og Søndre Ringgade. Her blev der diskuteret ledelinjer i belægningen, alternativer til lydfyr i fodgængerfelter og kantstenshøjder.

Joh. Baunes Plads er anlagt med et shared space, hvor fodgængere og cyklister skal færdes mellem hinanden på det samme areal. Det gav anledning til bekymring hos den blindfødte Jørgen Bak. Heldigvis kunne projektlederen for anlægsarbejdet berolige ham med, at der er anlagt plantebede, som forhindrer cyklisterne i at ræse over pladsen samt en sti af støbejernsfliser med ledelinjer og knopper, som Jørgen Bak og andre blinde kan bruge som vejviser over den åbne plads.

Turen gik også forbi krydset ved Randersvej og Ringgaden, hvor Claus Bjarne Christensen fra sin el-scooter demonstrerede, hvilke udfordringer høje kantsten giver for barnevogne, rollatorer og kørestole.

Vejdirektoratet har udarbejdet en "Håndbog i tilgængelighed", som ligger til grund for mange af de anlægsarbejder, der gennemføres i kommunen. Håndbogen beskriver gode løsningsforslag til forbedring af tilgængeligheden i det offentlige rum.