Ny "elefantsnabel" og nyt spansk program af værktøj på plads hos Flex Trading.

Randers-baserede Flex Trading er ikke fremmed for Have & Landskab, og årets deltagelse indebar også et par nyheder.

Der er gået knap fem år, siden GRØN|teknik omtalte et af Flex Tradings nyeste importprodukter - et ergonomisk rygbåret ophæng, som afhjalp en stor del af vægten af en hækkeklipper som den professionelle bruger. Den havde fået navnet Elefantsnabelen, og i forbindelse med H&L'13 lancerede Flex Trading en ny og billigere udgaven af ophænget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg blev kontaktet af en producent, som lavede et lignende produkt af Elefantsnabelen. Med den nye kontakt kan vi springe et distributionsled over, hvilket er bedre for brugerne, der sparer mange penge, fortæller Kresten Andreasen, salgschef hos Flex Trading.

Helt konkret er prisen på det nye hjælpemiddel knap 1600 kroner, hvilket er godt 1000 kroner billigere end den tidligere version. Alle priser eks. moms.

Omtanke baner vejen

Selv om nogle af delene på den nye og på den gamle version ifølge salgschefen er stort set identiske, så skal det retfærdigvis konstateres, at der er tale om to forskellige produkter af navn. Flex Lift er således navnet på den nye model, og den gamle fortsætter i Flex Trading som Elefantsnabelen.

Uanset navnet, så handler det om ergonomi. Ophænget skal opveje 80 procent af maskinens vægt. Aldrig 100 procent for så har man ikke ordentlig føling med maskinen, siger Kresten Andreasen.

Trækket er dimensioneret til fem kilo, og det kan også reduceres til tre kilo. Trissen er akkurat den samme som på den anden model, og bøjlerne er også de samme. Flex Lift har også justerbare komfort seler, og der er nu et spænde både over bryst og mave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efterspørgslen kommer fra kommuner, boligforeninger, anlægsgartnere og kirkegårde, som bliver anbefalet af Arbejdstilsynet til at tænke sig om og anvende hjælpemidler. Flex Lift er primært til en hækkeklipper, men den vil også kunne fungere til andre redskaber. Eksempelvis en løvsuger, mener Kresten Andreasen.

Flex Lift kom på markedet 1. juli i år, og den vil få en mere fremtrædende rolle end Elefantsnabelen.

- Det er Flex Lift, vi markedsfører. Elefantsnabelen har vi på lager, men prisforskellen vil nok betyde, at den bliver faset ud. Den er ikke i kataloget længere, men hvis nogle af vore forhandlere ønsker at fortsætte med Elefantsnabelen, hvorfor så ikke gøre det, siger slagschefen.

Kvalitet skal overbevise

Helt nyt i sortimentet er også en serie af værktøj og parkredskaber fra spanske Bellota. Med på H&L'13 var også Erik Madsen, skandinavisk salgsdirektør for Bellota:

- Mærket er ganske kendt i store dele af verden, men den type redskaber, som vi præsenterer her, har Bellota aldrig rigtig bevæget sig ind i Nordeuropa med tidligere. Vi går efter de professionelle brugere, og selv om der er mange mærker på markedet, så ser vi os blandt de, som er af høj kvalitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele det skandinaviske marked er målet, men første fokusområde på den rejse hedder Danmark.

- Vi skal have præget branchen og fortalt de professionelle brugere, at vi har et godt produkt. Vi vil gerne trække dem i vores retning, og det gør man ikke over natten. Vi er ikke ude på at vælte verden. Det handler for os om stille og roligt at overbevise dem om andre mærker, end de plejer at tænke på. Jeg tror ikke på, at der er nogen, som ikke kan overbevises. Vi er meget bevidste om vores produkters høje kvalitet, og vi mener, at Flex Trading er en god indgangsvinkel til den grønne branche i Danmark, siger Erik Madsen.