CNH Industrial, der blandt andet producerer Case Construction Equipment, har fremlagt en tre-årig strategi for bæredygtig motorteknologi og præcisionsteknologi.

Elektrificering og alternative brændstoffer er et tema, der fylder rigtig meget hos CNH Industrial.

CNH Industrials nye og opdaterede 2024-strategi er netop offentliggjort på en kapitalmarkedsdag i Miami i USA, hvor koncernen redegjorde for en række af sine planer i de kommende tre år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et eksempel er den metandrevne New Holland T6.180, der blev vist frem i Danmark i august 2021, og konsoliderer New Hollands konkurrencemæssige forspring, hvad angår alternative brændstofløsninger.

Faktisk blev første generation af New Hollands metan-traktor vist tilbage i 2013, som en arbejdende prototype. Nu otte år senere er den i produktion.

Om udviklingstiden er den samme imellem hver prototype og produktionsklare model er uvist. Ikke desto mindre har CNH præsenteret indtil flere koncept- og prototype-modeller.

rich-media-2
New Holland methan-traktoren i produktionsklar udgave, vist frem på danske marker i august 2021. Arkivfoto: Morten Damsgaard

På Agritechnica i 2019 blev der vist en hybrid koncept-traktor hos Steyr, der også ejes af CNH-koncernen. Hybrid-traktoren er udstyret med en 200 hestes dieselmotor, der driver en generator, og dermed drives fremdrift, PTO med mere af el-motorer.

Steyr hybrid-traktoren er ganske vist en koncept-traktor, men Steyrs globale chef Christian Huber udtalte i 2019, at der ikke ville gå 10 år, før man så traktoren i serieproduktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elektrificering

De elektrisk drevne maskiner er tæt på at være produktionsklare, hvis ikke de allerede er i produktion.

I 2020 kunne CNH præsentere verdens første el-drevne rendegraver - en Case 580E. Og CNH har netop lanceret en minigraver, der også er rent elektrisk drevet.

Udover at elektrisk drift giver meget lav eller ingen emissionsudledning, så nævner CNH også støjreduktionen som en af de klare fordele ved el-drevne maskiner.

- Når man skal kommunikere med chaufføren på rendegraveren eller gravemaskinen i dag, er han nødt til at afbryde gravearbejdet og standse motoren for at kunne høre, hvad der bliver sagt udenfor maskinen. Med el-drevne maskiner kan man kommunikere med chaufføren på gravemaskinen, imens han arbejder, fordi maskinen er så lydsvag, siger Selin Aria Tur, Vice President of Advanced Technologies and Innovations at CNH Industrial, på CNH's kapitalmarkedsdagen i Miami.