Firmaet DCM sender en ny el-bil på det danske marked, den er enkel og kan tilpasses individuelt.

Der er ingen tvivl om, at batterierne i stor stil er i fuld gang med at overtage markedet for både værktøj, maskiner og biler. Og grunden er indlysende: Batterierne er blevet så gode, at de uden problemer kan erstatte benzin- og dieselmotorer. Man eliminerer arbejdsstøj, forbedre komforten og - ikke mindst - slår man et slag for et bedre miljø.

Det er da også nogle af disse tanker, firmaet DCM i Aars har gjort sig. DCM er nyslået importør af eldrevne arbejdsbiler fra det italienske firma Italcar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har selvfølgelig en del medvind i denne tid, hvor der er så meget fokus på grøn energi og miljø. Det hjælper helt klart. Nogle steder har man jo fået at vide oppefra, at hvis der findes el-løsninger, så skal man købe det, siger Dan Quorning, indehaver af DCM.

Stor interesse

DCM fik importen af de elektriske biler tidligere på året, men det er med ankomsten af den nyeste model Italcar C2C.5, at firmaet for alvor kaster sig ind på markedet. Den nye model blev præsenteret tidligere på året på Maskiner under Broen, og her var der stor interesse for den eldrevne arbejdsbil. Og selv om der stadig mangler de sidste COC-dokumenter, for at bilen kan komme ud at køre på offentlige veje, så har man allerede solgt fem af dem, og flere er i støbeskeen.

- Jamen, det er fordi, at komforten er i top. Den har enkeltsæder ligesom i en bil, og som standard kommer den også med radio, og varme, der kan holde kabinen dugfri. Og så kommer den med store hjul. Du har en kørekomfort, som sad du i en god bil, fortæller indehaveren, der er yderst tilfreds med bilen.

En af de store salgsargumenter for den lille vævre elbil er - udover komforten - at den kommer som en færdig pakke, man ikke skal starte med at købe ekstraudstyr til. Og så er den yderst nem at betjene.

- Brugervenligheden er stor. Den nye model er med AGM-batterier, så der er ingen syre involveret. Det er bare at sætte den til at lader, og så passer den ellers sig selv. Mange steder klager man over, at elbilerne er besværlige at have med at gøre, men nemheden i den nye bil er super, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilpasse individuelt

DCM er i fuld gang med at lave et par ændringer til ItalcarC2C.5, blandt andet fordi nogle kunder mente, at ladet var en smule for lille. Derfor bliver den nu udstyret med en lad med målene 130 x 138 centimeter (bredde og længde), og i det hele taget kan man få bilen, som man ønsker det.

- Det skal i bund og grund være sådan, at når kunden siger, at man har et behov, så skal vi lave den løsning. Det kan godt ske, at vi ikke tjener penge på de første to, men som regel er der også andre, der har samme behov. Vi vil gerne lave et produkt, der kan løse hver enkelt kundes opgave. De skal kunne få det, fuldstændigt som de vil have det, slår Dan Quorning fast.