Stihl viser god stil med MS 241 C-M VW motorsaven. Det er nemlig en professionel motorsav, der kan det hele og lidt mere end blot det.

Allerede når man går i gang med at samle Stihl MS 241 C-M VW motorsaven, får man en god fornemmelse. Man mærker, at der her er tale om et produkt, som både er gennemtænkt og besidder en høj kvalitet.

Eksempelvis kan møtrikken til kædehjulsdækslet ikke falde af, da den er sikret via en anordning inde i selve dækslet. Så det med at skulle lede efter en tabt møtrik i skovbunden er her en saga blot.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men også kædestramningen er gjort let, for det kan gøres udefra.

Her skal man blot løsne møtrikken på kædehjulsdækslet, og så dreje på kærvskruen til venstre for møtrikken, indtil man opnår den ønskede kædespænding.

Helstøbt sav

Når det handler om motorsave, er der groft sagt to modeller. Dem med støbt kruntapshus og dem uden. MS 241 C-M VW har netop et støbt krumtapshus. Fordelene er flere. Det giver et langt mere stift og stabilt chassis, der er en vægtbesparelse og endelig har det en betydning for holdbarheden.

Skal saven have service, er det bogstavelig talt lige til at gå til. Dækslet over motoren holdes på plads med blot tre skruer med bajonetfatning.

De skal hver kun drejes en kvart omgang, og lige som møtrikken til kædehjulsdækslet, er de sikrede, så de ikke kan falde ud og forsvinde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Benzinpåfyldningdækslet og dækslet til kædeolien er ens, og er begge af bajonet typen. Her er der ikke noget med gevind, hvor man i et uopmærksomt øjeblik risikerer at skrue dækslet forkert på. For har man ikke har fået et kædeoliedæksel med et konventionelt gevind skruet rigtigt på, kan de få alvorlige følger for både kæde og sværd. Men den slags undgår man her.

Men MS 241 C-M VW saven er godt forberedt på vinter. Man bliver også fri for at fryse hænderne, for der er varme i håndtaget. Omskifteren til varme og ingen varme befinder sig på toppen af maskinen, og den kan nås med venstre tommeltot. Saven har elektrisk karburatoropvarmning, hvilket skulle gøre den lettere at starte om vinteren, og endelig har den også en snøfteventil.

Pro

Meget taler for MS 241 C-M VW saven. Den mængde, af vibrationer saven sender videre til hænder og arme, er meget begrænset. Selv efter langt tids brug, mærker man efterfølgende ingen snurren i hænderne.

Personligt kan jeg godt lide, at den er så let at servicere og komme til. Blandt andet er luftfiltret monteret ganske snedigt, da det har en bajonetfatning. Her skal der også blot drejes en kvart omgang for at afmontere det. Mængden af kædeolie er tilmed også justerbart, og det kan spare én for mange udgifter over tid.

Contra

Det er svært at sige noget, der miskrediterer MS 241 C-M VW saven. Den fungerer i alle henseender som man kan forvente af en sav, som befinder i den professionelle ende i den lille 50 kubikcentimetersklasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men et lavere støjniveau, er selvfølgelig altid ønskeligt selvom testens sav, med et lydtryksniveau på 103 dB, ligger i den gode ende.