Lyt til artiklen:

Nu kommer den længe ventede elektriske Curvis UTV

00:00
Hastighed: ???x
03:06

Flere års udvikling i samarbejde mellem producent og importør resulterer nu i den nye Corvus Terrain EX4.

Det som kendetegner en god arbejds-UTV er, at den kan trække et ordentligt læs, både på vej og i hårdt terræn. Og så skal den have en god rækkevidde.

Det er normalt ikke et problem, når det handler om dieseldrevne UTV'er, som stadig dominerer markedet, men når det kommer til de nye elektriske udgaver, så er det en helt anden sag.

Der er ikke mange modeller, der kan leve op til de hårde krav om arbejdsevne, men nu kommer der et godt bud fra den spanske producent Corvus.

rich-media-3
Den spanske producent Corvus har produceret UTV'er siden 2017. Pressefoto.

Afgørende el-udgave

Herhjemme er det ProATV i Sæby, der står for importen af det spanske marked, og her ånder man tydeligvis lettet op ved udsigten til en elektrisk udgave af den populære dieseldrevne UTV.

- Da Corvus startede i 2017 med at producere UTV'er, fokuserede man på den dieseldrevne udgave, men de har jo altid vidst, at en elektrisk udgave er helt afgørende, fortæller Chris Brøcher fra ProATV.

- Men nu har de udviklet i over to og et halvt år på en elektrisk udgave. De har brugt så lang tid, fordi de ville være sikre på at kunne leve op til alle de krav, som brugerne har i dag.

Der skal være god kapacitet, masser af kræfter, en god størrelse og en stor rækkevidde på en opladning. Derfor har det taget så lang tid, siger han.

Udviklingen af den nye UTV, der har fået navnet Corvus Terrain EX4, er sket i et intenst samarbejde mellem importører og producent.

- Det, som vi har lagt meget vægt på her i Danmark, er, at den har en stor batteripakke, som gør, at den både har en stor kapacitet og rækkevidde. Vi ved fra vores forhandlere, at hvis sådan en maskine har en for lille motor og kommer ud i et kuperet område samtidigt med, at køretøjer måske er belastet, så kan den ikke trække igennem, siger Chris Brøcher.

rich-media-5
Det er ikke mange detaljer, der indtil nu er sluppet ud om den nye Corvus Terrain EX4, men her er et billede af det digitale display. Pressefoto.

Danmarks-turné

Men nu er løsningen ifølge den danske importør altså på vej. I første omgang får ProATV en demo-model hjem, og den skal så øjeblikkeligt på Danmarksturné.

- Målgruppen er i første omgang kommuner, der er i gang med den grønne omstilling. Ellers kan det for eksempel være folk, der arbejdet med campingpladser, hvor man ikke må larme. Det samme gælder boligselskaber. Alle steder hvor der skal være ro under arbejdet, fortæller Chris Brøcher.

- Men udfordringen er prisen, for den er ikke billig. Til gengæld får du kvalitet, og den lever op til prisen, siger han.

Vi løfter sløret

Det er ikke meget, der indtil nu er sluppet ud om den nye UTV, men her kan vi nu løftet sløret en smule.

Corvus EX4 er godkendt som T1A traktor.

Det er en 2x4/4x4-udgave med differentialespærre, og den kan laste 300 kilo og trække 755 kilo i lavt gear og 479 i højt gear.

Hastigheden er 20 kilometer i timen i lavt gear og 40 i højt gear.

Endelig er basisudgaven af maskinen udstyret med anti-dug forrude, justerbare sæder, justerbar affjedring, lad, anhængertræk og tag.