Den kendte producent af skovtraktorer, Valtra, er nu klar med næste generation N-serien. Med nyt design, ny motor, ny kabine og øget hydraulikkapacitet bliver Valtra N3 nu til Valtra N4.

Den helt nye traktorserie fra Valtra - N4 - følger den vej, som storbroren Valtra T4 har kortlagt i løbet af det sidste år. Ligesom T4-serien bygger også N4-serie på producentens nye design og med ny transmission og kabine til følge. Den nye traktor får officielt premiere på Agritechnica 2014.

Akselafstanden er øget på den nye N-serie, og derfor er dækkene stort set på linje med traktorens yderste punkt. Det betyder, at venderadius er reduceret til 4,5 meter, hvilket skal sammenlignes med 5,6 meter på den tidligere N3-serie. Selve akselafstanden er øget med 15 millimeter til nu at måle 2,66 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For os er det vigtigt at opretholde en god akselafstand, men alligevel bevarer N-seriens kompakt fodaftryk, siger Matti Tiitinen, der er salgschef i Valtra i Skandinavien.

185 hestekræfter

Valtra N4-serien består af seks modeller med motorstørrelser fra 105 til 165 nominelle hestekræfter på fire cylindre. Seriens tre mindre modeller N104, N114Eco og N124 er drevet af en 4,4 liters Acgo Power motor, mens motorerne i de tre store N134, N174 og N154Eco har en slagvolumen på 4,9 liter.

Med det løft når seriens topmodel Valtra N174 op til 185 hestekræfter og 730 Newtonmeter, og er dermed den stærkeste firecylindrede traktor på markedet.

Ved hjælp af ren SCR-teknologi uden recirkulation af udstødningsgas og dieselpartikelfiltre (EGR-teknologien) opfylder motorerne de miljømæssige krav til Stage 4B eller Tier 4 Final.

Motorerne har desuden en turbolader udstyret med elektrisk wastegate-ventil. Ifølge Valtra betyder det, at der kan opretholdes et højt moment på 730 newtonmeter ved lave omdrejninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De nye motorer har også et længere serviceinterval, og vi er nu oppe på 600 timer mellem skift af olie, oliefilter og brændstoffiltre.

Fire niveauer

Ligesom Valtra T4-serie kan også den nye N4-serie leveres i fire forskellige udstyrsniveauer: HiTech, Active, Versu og Direct.

Basisniveau i HiTech omfatter tandhjuls-hydraulikpumper uden LS-fordele og med mekaniske ventiler. Ifølge Matti Tiitinen passer denne version til brugeren, som leder efter en brugervenlig og pålideligt alternativ til opgaver, der ikke kræver kraftfulde hydraulik.

Active-version har mekaniske spoleventiler, men er også udstyret med en femtrins semi-powershift transmission og en enklere multifunktionsarmlæn uden skærm og med LS-hydraulikpumpe.

Versu- og Direct-versionerne har både med elektronisk hydraulikventiler og skærm i armlænet. Forskellen mellem de to er, at Versu har den samme femtrins semi-powershift transmission som Active og HiTech, mens Direct har en trinløs transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Load-sensing hydraulikken (LS-hydraulik) kan udstyres med en pumpekapacitet på 115, 160 eller 200 liter i minuttet. HiTech niveau har en tandhjulspumpe, der producerer 73 eller 90 liter pr. minut.

De tre mindre traktormodeller, N104, og N124 N114Eco, leveres kun i HiTech-versionen, hvorimod de tre øvrige modeller kan leveres i alle fire versioner.

Den nye semi-powershift transmission omtaler man hos Valtra som en "power shift revolution", som begyndte med lanceringen af Valtra T4, som nu fortsætter til N4-serien.

- Med den nye semi-powershift transmission på Valtra N4 bliver powershift-oplevelsen endnu mere som en trinløs oplevelse. Nu kan man for eksempel indstille en fast hastighed og kun styre hastigheden på pedalen, og traktoren finder selv det passende gear, og tilpasser omdrejningerne på motoren, når der eksempelvis skiftes gear. Det er enestående for Valtra, og jeg ser det som en stor fordel for kunden, siger Matti Tiitinen.

Kommer med ASR

En anden nyhed, der kommer med Valtra N4-serien, er ASR, som står for Automatic Slip Regulator, eller på dansk: Trækkraft hjulklipskontrol. Systemet fungerer som i personbiler og begrænser motorkraft, når sensorer fortæller, at hjulslippet overstiger et bestemt niveau.

Artiklen fortsætter efter annoncen

ASR-systemet er baseret på en radar, som måler den faktiske hastighed og en hjulsensor, der samtidig beregner hjulslipsprocenten på baghjulet. Når der arbejdes på vådt, glat eller ikke-bærende underlag, snurrer hjulene ofte rundt, og traktoren kan begynde at grave i jorden. Det gør det vanskeligt at opretholde den korrekte dybde af redskabet, mens jordpakning, driftsudgifter og arbejdets kvalitet forringes. Ved at styre mængden af slip vil Valtra hjælpe føreren til at opretholde det optimale trækforhold og brændstoføkonomi og samtidig undgå skade på jorden.

Chaufføren sætter hjulslipsprocenten som accepteres, og derefter overvåger systemet det. ASR er tilgængelig for traktorer udstyret med niveauerne Versu og Direct.