Lyt til artiklen:

Stor efterspørgsel på ny dansk skovmaskine

00:00
Hastighed: ???x
03:20

Euromatic kan nu også kalde sig maskinproducent med deres nybyggede Sleipner, der er en markant opdateret version af hedengangne Silvatecs danske stjerne i skoven.

For enden af en smal nyfældet lysning i den regnvåde sommerskov syd for Viborg ses og høres resultatet af en stor drøm og flere års intenst arbejde ganske tydeligt.

I strakt arm fælder den skarpe motorsavskæde et tonstungt træ, der efter et langt sekund i frit fald rammer jorden med et dumpt drøn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klædt i klassisk sort og Euromatics klare blå brandfarve æder den første udgave af omkring 22 tons tunge Sleipner sig igennem de høje graner en for en.

Det er første gang, at maskinen bliver vist frem i arbejde.

- Det er en stor dag. Men husk lige på, at selvom vi er blandt de allerbedste til at servicere og bygge de her maskiner, så er vi langt fra de bedste til at styre dem, siger Timmo Thuesen med et grin og nikker over til sin far, Poul Thuesen, der har tjansen med at køre maskinen i dagens test.

Seancen i nåleskoven er den sidste i rækken af tests af maskinen, der efter et par tilrettelser af softwaren endelig er helt klar til at flyve fra reden.

Den er nemlig allerede solgt til en kunde i Frankrig, der ser frem til endelig at kunne udskifte sin gamle Silvatech Sleipner med Euromatics opdaterede version.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der har været rigtig stor opmærksomhed og efterspørgsel på vores maskine, fortæller Timmo Thuesen, der sammen med sin far Poul Thuesen og broren Nikolaj Thuesen, står bag Viborg-virksomheden Euromatic.

En rigtig god start

Euromatic har siden 2017 primært beskæftiget sig med service og reparation af skovmaskiner. Og udover, at mange af deres kunder har netop Silvatec-maskiner i maskinparken, så arbejdede Poul Thuesen i en årrække i Farsøvirksomheden, der gik i betalingsstandsning i foråret 2017 og senere konkurs.

På det tidspunkt var det faktisk allerede et par år siden, at de sidste Sleipnere rullede gennem produktionslinjen i Farsø. Så det er altså efterhånden mange år siden, at man har kunnet investere i en ny Sleipner.

rich-media-4
På 561-skovningsaggregatet er hydraulikken monteret på bagsiden, og det skulle ifølge Euromatic give en væsentlig brændstofbesparelse i driften i forhold til de gamle 560 fældehoveder. Foto: Jacob Kaas.

- Mange af vores servicekunder kører stadig med gamle Sleipner-maskiner, der kan have op mod 20.000 timer på tælleren. Og mange af kunderne har direkte efterspurgt en ny opdateret version af Sleipner, fortæller Timmo Thuesen, der, siden maskinen blev færdig, har haft flere af sine kunder forbi for at vise det færdige resultat frem.

- Den første model som vi har her er den mindste i vores program. Og den sender vi til Frankrig lige om lidt. Vi går faktisk lige nu og venter på den endelige bekræftelse fra en kunde, der gerne vil have den næste, fortæller Timmo Thuesen, der er glad for at få den første maskine ud at køre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
I den nordiske mytologi er Sleipner navnet på guden Odins hest, der med sine otte ben både kunne løbe stærkt på jorden og endda flyve i luften. Skovmaskinen Sleipner har otte hjul, men er trods opdateringen dog ikke flyvende i ordets egentlige forstand. Foto: Jacob Kaas.

Udover at passe sit arbejde i de franske skove, så skal maskinen med produktionsnummer 1 også, om alt går vel, med Euromatic på et par af de franske skovmesser.

- Det er en rigtig god start for os både at få en maskine ud på det franske marked, men også at vi allerede har solgt de næste. Det er helt sikkert, lyder det fra den nyslåede maskinproducent, der umiddelbart regner med at skulle ud og finde en række nye medarbejdere til virksomheden, der udover de tre ejere tæller fire ansatte.