De danske juletræsavlere står for Europas bedste juletræer og klippegrønt, og forspringet skal bevares, mener Danske Juletræer.

Som optakt til Langesømessen har Grøn Teknik spurgt direktør i Danske Juletræer, Claus Jerram Christensen, om messens betydning og om, hvordan den danske juletræsbranche har det.

- Hvilken betydning har Langesømessen for danske juletræsavlere?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Langesømessen er Europas største messe af sin art og derfor vigtig for hele branchen udadtil, da der også kommer mange udenlandske producenter og opkøbere. Langesømessen er også en af de ældste juletræsmesser i Europa. Som brancheforening sætter vi derfor stor pris på messen, der arrangeres af Langesø Skovbrug i samarbejde med erhvervet.

- Hvordan er rammevilkårene for danske juletræsavlere, og er der ting, I godt kunne tænke jer ændret?

- Juletræsproduktion hører resortmæssigt under skovbrug i Miljøministeriet, og det er især de begrænsninger, der knytter sig hertil, som vi slås med i form af f.eks. større afstandskrav til beskyttelseslinjer og fortidsminder end traditionelt landbrug. Derudover kunne vi godt ønske os samme muligheder inden for f.eks. planteværn og økologi som vores tyske konkolleger, men det er mit indtryk, at de strengere danske regler også i en vis udstrækning er en salgsparameter på især det vigtige tyske eksportmarked.

- Hvor stor en del af det europæiske juletræsmarked sidder Danmark aktuelt på, og hvor er der størst vækstmuligheder?

- I Danmark produceres helt overvejende juletræer med arten nordmannsgran, og for denne art skønnes det europæiske marked at være 45 millioner træer, hvoraf Danmark producerer 12 millioner. De 10 millioner går til eksport, hvilket gør Danmark til Europas største eksportør af juletræer - Tyskland er det største producentland med ca. 15 millioner nordmannsgran. Nordmannsgran er de fleste andre arter overlegen på nålefasthed, hvorfor arten er meget brugt i mange af de lande, vi eksporterer til. Udover at vinde yderligere markedsandele fra andre arter - f.eks. rødgran - har Østeuropa og Rusland været nye markeder, men finanskrisen har bremset vækst og købekraft i Østeuropa, mens der jo p.t. er boykot fra Rusland. Udfordringen lige nu bliver derfor i høj grad at afsætte de kvalitativt bedre og dyrere danske træer på kendte markeder i konkurrence med lokaltproducerede billigere og ringere træer. Danske producenter skal både satse på den bedste kvalitet til mindre kunder og gennem effektivitet at producere et godt træ til en konkurrencedygtig pris til kædebutikkerne såsom byggemarkeder og lignende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvilke problemstillinger står højst på DJ's dagsorden lige nu?

- Foreningen ønsker en produktionsafgiftsfond i stil med det, man kender fra landbruget - dog uden offentlige tilskud, dvs. alene med bidrag fra producenterne selv. Dette fik vi før valget afslag på i Miljøministeriet, men med sammenlægningen af Miljøministeriet og Fødevareministeriet håber vi, at muligheden genopstår. Derudover arbejder vi på at øge afsætningen af både juletræer og klippegrønt, som begge har afsætningsmæssige udfordringer med øget udbud af juletræer og vigende efterspørgsel på juletræer og klippegrønt. Vi har derfor netop igangsat et afsætningsprojekt i de tysktalende lande med det formål at øge efterspørgslen.

- Hvilke styrker og svagheder har danske juletræer/juletræsavlere, når man sammenligner med konkurrencen i resten af Europa?

- Danske producenter har den største knowhow og laver derfor den bedste kvalitet juletræer og klippegrønt i Europa. Udfordringen er først og fremmest højere produktionsomkostninger herhjemme end i de lande, hvor træerne skal sælges, og hvor knowhow efterhånden bliver bedre. Derudover ligger Danmark i et "hjørne" i Europa i forhold til de store forbrugerområder, hvorfor vi også skal mestre logistik og leveringsservice i konkurrence med lokaltproducerede træer - og det gør vi også i dag, men forspringet skal beholdes.