Lyt til artiklen:

Teknologichef: De emissionsfri maskiner kommer

00:00
Hastighed: ???x
04:05

Hydremas teknologichef satte ord på status og tendenser inden for emissionsfri køretøjer under et oplæg til DM&E Vidensdage.

Udviklingen inden for emissionsfri entreprenørmaskiner kommer til at gå langsomt, men maskinerne kommer.

Sådan lød det fra Hydremas teknologichef, Thorkil K. Iversen, under oplægget "Hydremas syn på fremtidens drivmidler" til DM&E Vidensdage i Vejle i midten af januar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her satte han ord på status og tendenser inden for emissionsfri køretøjer, herunder fremtidens drivmidler og de producenter, der er godt i gang med de elektriske entreprenørmaskiner.

Fremtidens drivmidler

Det er af gode grunde svært at spå om, hvad fremtidens foretrukne nul emissions drivmidler bliver.

Men der er allerede nogle, som ser ud til at vinde mere frem end andre. Teknologichefen oplistede nogle af dem og gav sit bud på de sandsynlige og de - ifølge hans vurdering - mindre sandsynlige.

rich-media-2
Thorkil K. Iversen er teknologichef hos Hydrema. Foto: Tina Moesgaard.

Blandt andet er der Power-to-X og HVO-diesel. Sidstnævnte kan være en udfordring, da der kan bruges palmeolie eller afgrøder til fremstillingen af det, hvilket der er argumenter imod.

Mærsk forsøger sig med såkaldt e-methanol til containerskibe, som næsten er fri for emissioner, mens blandt andre JCB, Hyundai, Komatsu og Volvo er ved at teste nul emissions entreprenørmaskiner, som er brændselscelledrevne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Brint er en vanskelig størrelse at håndtere transportmæssigt, fordi det kræver nogle meget store tanke, sagde Thorkil K. Iversen og konstaterede til sidst, at:

- Maskiner med batterier er den teknologi, der er langt den mest effektive og også den eneste, der anvendes i de maskiner, der er på markedet lige nu.

Så langt er producenterne

Hydrema lancerede deres første elektriske model under Bauma forrige år, dumperen DT6, som er bygget elektrisk fra bunden med batterier i moduler.

Der er mange af producenterne, som lige nu koncentrerer sig om entreprenørmaskiner på tre ton og nedefter, fortalte Hydremas teknologichef og tilføjede, at der også er begyndt at komme flere bud derover.

Første el-dumper fra Hydrema er solgt

Se også:

Første el-dumper fra Hydrema er solgt

Blandt andet har Volvo lige lanceret en elektrisk 23 tons gravemaskine, og der er flere på vej fra andre producenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Entreprenørmaskiner på el er en dyrere løsning på grund af prisen på batterier, men maskinerne er billigere at vedligeholde, pointerede Thorkil K. Iversen.

Nogle lande er begyndt

Teknologichefen kom også ind på en række lande, som stiller krav om emissionsfri byggepladser og entreprenørmaskiner. I midten af Hollands hovedstad, Amsterdam, må der kun køre emissionsfri entreprenørmaskiner.

Derfor er der firmaer, som udelukkende beskæftiger sig med at bygge eksisterende maskiner om ved blandt andet at udstyre dem med batteri.

23 tons el-gravemaskine leverer data til Fremtidens Grønne Byggeplads

Se også:

23 tons el-gravemaskine leverer data til Fremtidens Grønne Byggeplads

Også Norge og Sverige er begyndt at stille krav om emissionsfri entreprenørmaskiner på større anlægsprojekter, fortalte han.

I Danmark er Vejdirektoratet i gang med et pilotprojekt, hvor entreprenørmaskiner på el skal sørge for mindre projekter. Også Københavns Kommune har pilotprojekt med emissionsfri byggeplads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Følg med

Da oplægget var ved vejs ende, var der tid til spørgsmål. Blandt andet blev der spurgt til, om der er ladeinfrastruktur til så mange entreprenørmaskiner på el, hvornår kravene kommer og hvem der skal betale for strømmen.

DM&E vil opdatere entreprenører og kloakmestre på viden om ansvar og standarder

Se også:

DM&E vil opdatere entreprenører og kloakmestre på viden om ansvar og standarder

- Udbygningen af elnettet er godt i gang, men det tager tid. Men der er også firmaer, som vil leje store batterier ud til byggepladser og på den måde etablere mulighed for ladning. Dette sker blandt andet i Norge.

- For at få en større udbredelse af de emissionsfri maskiner, mangler der krav fra projektudbyderne, så entreprenørerne kan tillade sig at investere i maskiner, der er dyrere. Men mit råd er: Følg med. Udviklingen går måske lidt langsommere, men den stopper ikke, og det gør kravene heller, sagde Thorkil K. Iversen.