Lyt til artiklen:

El-redskabsbærer videreudviklet med fejemaskine

00:00
Hastighed: ???x
03:49

Der har været rigeligt brug for dem denne vinter.

Redskabsbærerne - hvis job blandt andet og især på denne årstid er at holde fortove, stier og pladser fri for sne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her kan den 100 procent eldrevne AllTrec 8015 nu også gøre sig gældende. Den hollandske producent har nemlig i samarbejde med GMR/Nesbo udviklet en kost, der kan tale sammen med maskinen, og dermed har man altså nu fuld plade på vinterudstyr til maskinerne.

Maskinleverandørerne kom fornuftigt gennem 2023

Se også:

Maskinleverandørerne kom fornuftigt gennem 2023

- Den har jo firehjulstræk og IoT, så derfor er den også rigtig god til at køre med V-plov, saltspreder og væskespreder til vinterbekæmpelse. Til det danske klima er det virkelig vigtigt, at du har en fejemaskine til at fjerne den lette, første sne, inden man går over og tager ploven i brug, og det er med det sigte, at vi har fået udviklet kosten, siger Benny Svenningsen, der er direktør hos importøren Nomaco.

Ordre blev startskud

Fejemaskinen har været på tegnebrættet et stykke tid, men så tikkede der en ordre ind, som satte skub i maskineriet.

- Det er meget nyt. Vi solgte en AllTrec til Vestas, og de skulle have hele vinterpakken inklusiv fejemaskine, og det er egentlig på grund af den ordre, at vi sagde: "Fint, nu skal vi i gang med det her," fortæller Benny Svenningsen.

Han er ganske tilfreds med tilføjelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er blevet et rigtig godt resultat, fordi den har eldrift direkte inde på valsen. Det vil sige, at du har et kæmpe moment, som man kender fra elmotorer på elbiler, hvor du ikke har hydraulisk drift, så på den måde bliver det lige pludselig en komplet fejemaskine, siger han.

Strøm til to arbejdsdage

AllTrec 8015 vandt i 2021 Maskinleverandørernes Innovationspris på Have & Landskab, men det har ikke givet anledning til at hvile på laurbærrene. Tværtimod. For maskinen er kun blevet mere attraktiv siden da, fortæller Benny Svenningsen.

rich-media-4
Med kosten mestrer AllTrec 8015 nu også vinterbekæmpelse. Pressefoto.

- Den startede med at have et lithiumbatteri med op til 67kW, men nu er den blevet opgraderet, så den har 75kW. Det vil sige, at vi kan køre to arbejdsdage uden at lade op - også om vinteren med koldt batteri. Hvis du skulle køre med en dieselmaskine, så ville du helt sikkert skulle tanke mindst én gang om dagen - måske flere. Det skal du ikke med den her, siger han.

En stor del af forretningen

Og han kan da også konstatere, at maskinen bliver mere og mere populær.

- Det går rigtig godt. Vi baserer en stor del af vores forretnings omsætning på det efterhånden. Det gælder både i Norge, Sverige og Danmark. Og det er på et produkt, som vi kun har haft i porteføljen i tre år, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

2023 bliver et AllTrec år

Se også:

2023 bliver et AllTrec år

Han beretter, at man har solgt seks maskiner til det danske marked og to maskiner til det svenske marked indtil videre. Det går dog endnu bedre på det norske marked, hvor man har afsat omtrent 18-19 maskiner.

En AllTrec 8015 koster i dag fra 1,2 millioner kroner, hvilket naturligvis er en anseelig investering. Benny Svenningsen appellerer dog til, at man tager de langsigtede, økonomiske briller på. Så vil man nemlig kunne se fordelene.

- Alle danske kommuner, store boligselskaber, anlægsgartnere og entreprenører burde være interesseret i den her. Det er jo fordi, de kan spare penge. Inden for fem år har du tjent merprisen hjem i mindre service- og driftsomkostninger. Derudover giver det jo også mening i forhold til arbejdsmiljø og klimapåvirkning, siger han.