Lyt til artiklen:

Jenz klar med nyt kabinekoncept til flishuggere

00:00
Hastighed: ???x
05:13

Det nye kabinekoncept er specialdesignet til lige netop flishuggere og tilbyder i øvrigt de økonomiske fordele ved et lastbilchassis, lyder det fra Jenz.

På Agritechnica-messen i Hannover i november præsenterede flishuggerproducenten Jenz sit største udviklingsprojekt igennem de seneste år. Det nydesignede HackThor med et helt nyt kabinekoncept. HackThor kombinerer økonomien fra en selvkørende Jenz flishuggerlastbil med et nyt og innovativt kabinekoncept, der for første gang er blevet udviklet udelukkende til flishugningsprocessen.

- Indtil nu har der været forskellige kabinevarianter på markedet for selvkørende flishuggere herunder lastbilskabiner med glas egnet til græsslåning, krankabiner eller tilpassede høstmaskinekabiner. På den anden side er der en række specialkabiner til andre køretøjer, såsom gravemaskiner, majshøstere og roehøstere. Det, der mangler, er flishuggerkabinen, siger Hans Heinrich Hermeier, der er administrerende direktør for Jenz GmbH og skaberen af HackThor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derfor tænkte vi: Hvorfor har flishuggerførere egentlig ikke deres egen kabine? Fortjener de ikke en kabine, der opfylder deres præcise krav og behov? Det synes vi.

Resultatet blev HackThor.

Optimal synlighed og maksimal sikkerhed

HackThor fås med og uden kabineløftfunktion. I "JENZ Skyview"-optionen har flishuggeren en kabineløftefunktion med en højde på op til 4,70 meter. En højde med perfekt udsyn til alle opsamlingskøretøjer, lyder det. Forskydningen af kabinen øger også det anvendelige kranudsvingsområde.

- Selvfølgelig er brugen af vores velkendte centriske aflæsning også mulig her. Det betyder, at læsning foran også er muligt uden problemer, siger Hans Heinrich Hermeier.

rich-media-2
Med kabineløftfunktionen kan maskinen strække sig op til 4,70 meter. Pressefoto.

Et gennemtænkt vindueskoncept med glas hele vejen rundt sikrer et 360-graders udsyn. Derudover giver buede vinduer i retning af arbejdsområdet et klart udsyn til skråninger og øger den maksimale kranrækkevidde - også takket være rattet, der i modsætning til Cobra-kabinen, forbliver i frontområdet af kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det var særligt vigtigt for os at tilbyde en løsning til arbejde med særligt høje træstakke, siger direktøren.

- Den klassiske, let fremadbøjede holdning, som flishuggerføreren ofte tilegner sig i det daglige arbejde med træ i høje bunker, kommer man til livs med HackThor. Specialdesignede, høje ruder muliggør en fri udsigt på op til over 10 meters bunkehøjde og sikrer et nyt sikkerhedsniveau. Yderligere sikkerhed tilbydes også af det nyudviklede belysningskoncept, hvor der er valgt optimale projektører til hvert arbejdsområde, siger han.

Tre-zoners koncept for maksimal komfort

Indvendigt har HackThor-kabinen et elektrisk svingbart sæde samt et "tre-zoners koncept".

- Hele flishugningsprocessen består af tre faser: Kørsel, flishugning og ventetid. Den faktiske flishugningsdel af processen tager meget mindre tid end mange antager, forklarer Hans Heinrich Hermeier.

- Det tog vi højde for, da vi udviklede kabinen. Mens man kører på vejen, kræves der et højt komfortniveau, under flishugningen tæller et overblik over maskinen, træstamme og lastbilen, mens det i mellemfaserne handler om restitutionstid for føreren. Derfor har vi udviklet en særlig afslapningszone med kaffemaskine, mikrobølgeovn og køleskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Med de høje, specialdesignede ruder i maskinen har man frit udsyn over bunker på op til 10 meters højde. Pressefoto.

Derudover er der andre højdepunkter såsom stemningsbelysning, lydsystem med subwoofer, 230 V spænding i kabinen, elektrisk sammenklappelige spejle og meget mere.

En stor vinduesflade kræver et gennemtænkt køle- og varmekoncept. Aircondition, sædekøling og afkobling af motor og kabine specielt udviklet til at sikre behagelige temperaturer om sommeren. Solbeskyttelse sikres via elektriske mørklægningsruder i taget. Ved lave temperaturer sikrer supplerende opvarmning, gulv- og sædeopvarmning behagelige arbejdsforhold.

Økonomisk og omkostningseffektiv

Jenz-ingeniørerne forblev tro mod konstruktionen på et lastbilchassis.

- Brændstofforbruget mellem 35-50 liter/100 kilometer samt tophastigheder på op til 90 km/t er uovertruffen med hensyn til økonomi og effektivitet, siger Hans Heinrich Hermeier.

Heller ikke off-road færdighederne bliver ofret, takket være landbrugsdæk og et fuldt funktionsdygtigt firehjulstræk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt i alt kombinerer vi de økonomiske fordele ved lastbilchassiset med en nyudviklet kabine, der er perfekt skræddersyet til operatørens behov og dermed skaber en helt ny selvkørende oplevelse.

På Agritechnica er HackThor blevet præsenteret med en flishuggerenhed fra HEM 593-serien. I fremtiden planlægger Jenz også HackThor 583- og HackThor hybridvarianterne. Det selvkørende køretøj, der blev præsenteret som en prototype på messen, vil være tilgængeligt fra Q2/2025.