Landskabsarkitekterne er udpeget som vinder af konkurrencen om at udforme havnepromenaden, strandparken, bådoplag, veje, stier, parkering og øvrige udearealer i Koldingprojektet.

Fem teams blev udvalgt til at deltage i konkurrencen om at udforme udearealerne i Marina City-projektet i Kolding, og Schønherr landskabsarkitekter er nu udpeget som vinder.

- Opgaven er kompleks, fordi den skal sammenfatte en masse forskellige ønsker og behov, området skal udvikles over nogle år, og de geotekniske forhold er komplicerede. Hertil kommer, at vi har store ambitioner for Marina City, så vi ønsker landskabsarkitektur af ekstraordinær høj kvalitet, forklarer projektchef Torben Gade, Marina City.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opgaverne består i at udforme alle Marina Citys offentligt tilgængelige udearealer samt udarbejde en design- og kvalitetsmanual, som også vil gælde for de private udearealer ved boliger, maritime erhverv m.m.

Opgaven er kompleks, fordi den skal sammenfatte en masse forskellige ønsker og behov, området skal udvikles over nogle år, og de geotekniske forhold er komplicerede.

Projektchef Torben Gade

Marina City

- Indtil nu har vi gennem planlægning arbejdet på at skabe rammerne for liv, mangfoldighed og aktivitet i Marina City. Nu går vi med støtte fra Schønherr landskabsarkitekter i gang med at udvikle udearaler, og senere kommer så de forskellige byggerier i området, fortæller Torben Gade.

Schønherr landskabsarkitekter samarbejder med ingeniørfirmaet Midtconsult, ÅF Infrastructure Planning og Gemeinschaft om opgaven. Som led i designprocessen vil områdets mange interessenter - lystbådehavnen, sejlklubberne, andre klubber som har glæde af fjorden, naboer, m.fl. - naturligvis også blive involveret.

Om Marina City

På sydsiden af Kolding Fjord skabes en ny bæredygtig bydel. Marina City vil rumme et nyt og tiltrækkende by- og havnemiljø samt Danmarks største og mest attraktive marina udenfor hovedstadsområdet med 1.000 bådpladser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Marina City udvikles i et partnerskab mellem Kolding Lystbådehavn, Kolding Havn og Kolding Kommune. Efter planen vil lystbådehavnen og de første byggerier kunne tages i brug i 2020.

De øvrige fire deltagere i konkurrencen har været de unge BOGL landskabsarkitekter i samarbejde med ingeniørfirmaet Atkins. Det dansk-hollandske landskabsarkitektkonsortium Schul og Okra, i samarbejde med ingeniørfirmaet ISC og VIA Trafik. De meget erfarne Møller & Grønborg landskabsarkitekter i samarbejde med ingeniørfirmaet Orbicon. De internationalt kendte SLA landskabsarkitekter i samarbejde med ingeniørfirmaet A1 Consult.

Læs mere om projektet her.