Kaj Bech i Holstebro har længe ledt efter en kantpæls- og autoværnsklipper, der levede op til kravene. Nu indfries de af Ferri SKI SX-DX.

Hos Kaj Bech i Holstebro har man de seneste to år testet syv forskellige maskiner til klipning af græsset omkring kantpæle. Ingen af dem nåede dog gennem nåleøjet, før Helge Laursen, sælger hos Bulldog Agri, tog kontakt til Karl Christian Christensen, der er teamchef for vej og servicefunktioner hos Kaj Bech.

- Vi ringede til Kaj Bech for at høre, om de kunne være interesseret i noget nyt, og det var de heldigvis, siger Helge Laursen, som med sin forespørgsel ramte lige ned i Kaj Bechs aktuelle behov for en maskine, der både kunne klippe kantpæle og autoværn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Kaj Bech havde man nemlig ledt med lys og lygte efter en maskine som den Ferri SKI DX-SX, som de nu blev spurgt, om de havde lyst til at teste.

- Vi har ledt i to år efter en afløser for vores nuværende maskine, der godt kan være hård ved kantpælene. Man er begyndt at spare på godstykkelsen i kantpælene, og derfor går de lettere i stykker. Når der sker, skal vi erstatte dem, og det koster os nu i omegnen af 30.000 kroner om året, mens tallet tidligere lå på under 1.000 kroner, siger Karl Christian Christensen.

Nyt segment

Bulldog Agri gør sig som navnet antyder mest inden for landbrugsmaskiner, og virksomheden har ikke tidligere solgt maskiner til rabatklipning. Det er derfor et nyt segment, som virksomheden nu også kan servicere med importen af italienske Ferri.

- Vi importerer flere italienske mærker, og vi fik et praj om, at vi skulle kigge nærmere på Ferri. Vi mødtes med dem i september og aftalte hurtigt, at vi tog et par maskiner hjem til Danmark. Vi syntes, de virkede lovende, og vi ville jo ikke sætte det i gang, hvis ikke vi troede på, at materiellet duede, for det kræver både tid og energi at tage nye produkter ind, siger Helge Laursen, der netop har været tre dage i Italien sammen med tre kollegaer for at gennemgå et kursus i opbygningen og serviceringen af kantpæls- og autoværnsklipperen.

Hos Kaj Bech indså man hurtigt, at flere års søgen var overstået, da man fik Ferri'en monteret på en traktor, og ifølge Karl Christian Christensen er der ingen tvivl om, hvad den største gevinst består i:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdsmiljøet vigtigt

- Vi tænker meget i arbejdsmiljø, og det er virkelig farligt at gå og arbejde langs vejene, så vi vil helst have, at vores folk er inde i maskinerne, hvor de er beskyttet. Denne maskine sænker tiden, som vores mand skal bruge uden for maskinen, drastisk, og det betyder enormt meget for os, siger han og fortsætter:

- Samtidig klipper Ferri'en tæt og pænt, og så har den mange justeringsmuligheder. Derfor kan den nemt og hurtigt justeres efter den enkelte kundes ønsker. Og så klipper den det tætteste på kantpælene, vi nogen sinde har set.

Kaj Bech varetager al vejklipningen for Holstebro Kommune og dertil kommer kontrakter på de store veje i Lemvig Kommune samt en del af de store veje i Billund Kommune. Det svarer alt i alt til 2.300 km vejstrækning, som skal vedligeholdes. Hidtil har virksomheden benyttet en traditionel kantpælsklipper suppleret med manuelt arbejde med en buskrydder. Den løsning har betydet, at der for hver 100 meter kantpælsklipning også har været behov for 20-25 minutters arbejde med buskrydderen. Med den nye Ferri-maskine er tiden uden for maskinen faldet til 3-5 minutter for hver 100 meter klipning.

Mindre tid på vejen

- Det er en voldsom besparelse i forhold til sikkerheden for vores medarbejder, for det er tiden uden for maskinen, der er farlig i denne slags arbejde. Samtidig sparer han også meget arbejde med buskrydderen og bliver derfor skånet for en masse vrid i ryggen. Nu kan han sidde inde i en lækker og sikker maskine det meste af tiden, siger Karl Christian Christensen.

Den pågældende medarbejder, der forestår klippearbejdet, har selv været med til at sige god for Ferri-klipperen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi gør meget ud af at inddrage medarbejderne i materielindkøbet, for det allervigtigste er jo, at medarbejderne siger god for maskinen - det er dem, der skal bruge den. Jeg skal bare sørge for, at tallene hænger sammen, siger Karl Christian Christensen.

Det er endnu for tidligt at konkludere, om Ferri-maskinen også giver en økonomisk besparelse, men hos Kaj Bech håber man, at det hen ad vejen vil vise sig, at der også opstår et plus på den konto.

Ny traktor

Kaj Bech skal nu ud og købe en ny John Deere-traktor, som Ferri'en kan monteres på - muligvis en 6115R med 135 hk. Ferri foreskriver en traktor med 100-120 hk, hvilket umiddelbart kan virke stort, og det skyldes, at der skal være noget modvægt, så løsningen er stabil, når klipperen hænger på den ene side af traktoren.

- Den er noget tungere, end man regner med, så der skal en lille landsbrugstraktor til, siger Karl Christian Christensen.

Klipperen fra Ferri fås i to udgaver: DX-udgaven, som kun klipper på højre side af traktoren, samt DX-SX-udgaven, der er centermonteret og kan svinge til begge sider og dermed klippe på begge sider af traktoren. Det er sidstnævnte udgave, Kaj Bech har investeret i, og dermed har virksomheden nu også muligheden for at klippe midterrabatter på motorveje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samarbejdet mellem Bulldog Agri og Kaj Bech fortsætter i øvrigt, idet Kaj Bech nu er i gang med en ny test af en Ferri-maskine - denne gang en armklipper fra Ferri.