Det danske marked kan nu få en serieproduceret, fuldt elektrisk minilæsser. Avant e6 er kommet til Danmark.

Avant har udviklet det nye minilæsser-batteri sammen med Valmet Automotive, der har stor erfaring i design og fremstilling af batterisystemer til bilindustrien.

Nyheden er især, at der er tale om et 288 Ah/14,5 kWh lithium-ion batteri med integreret oplader i minilæsseren, som kan sættes i en almindelig stikkontakt. Det skriver Avant i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er meget spændte på modtagelsen af e6, det er jo ikke bare en ny model, det er en helt ny art, fortæller salgsdirektør hos Avant, Jani Käkelä.

Lithium-ion-teknologien sørger for meget kortere opladningstider end de traditionelle blysyrebatterier og længere arbejdscyklusser. Som ekstraudstyr fås en 400V/32A lyn-ladestation, der muliggør opladning fra 0% til 100% på 1 time. Fuldt opladet kan minilæsseren arbejde helt op til 6 timer, afhængigt af arbejdsopgaven.

- Hos Avant har vi arbejdet med ideen om en elektrisk minilæsser siden 1997, men teknologien var ikke avanceret nok på det tidspunkt, så det gik i sig selv igen. I 2009 begyndte vi igen at arbejde med konceptet, men produktionsomkostningerne var stadig for høje til at det kunne realiseres. Vi tror på, at el er fremtiden - også inden for vores område, siger Jani Käkelä.

Landmænd, der har kørt med maskinen, melder om over 5 timers drift pr. opladning og i entreprenørbranchen viser testkørsel driftstider på 3,5 timer ved hårdt arbejde - f.eks. transport og løft af tunge materialer.

Med hurtig opladning i frokostpausen kan maskinen altså klare en hel arbejdsdag uden pauser. Batteriets levetid er cirka 2500 fulde opladningscyklusser, hvilket ifølge Avant svarer til 7.000-10.000 timers drift.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den elektriske, batteridrevne minilæsser er knækstyret og har samme hurtigskiftplade og Faster lynkobling til redskaber som de øvrige Avant-modeller.