Udviklingen af et nyt vej-tørresystem til asfalt har samtidigt åbnet døren for en helt ny metode til ukrudtsbekæmpelse, der kombinerer vand og varm luft fra en jetmotor.

Hvordan bekæmper vi ukrudtet uden at gøre brug af sprøjtemidler? Det er et spørgsmål, den grønne branche har stillet sig selv gennem en årrække, og det er der kommet flere forskellige bud på. Her har gas, varmt vand, damp og skum ind til videre spillet afgørende roller, men nu melder der sig en ny, interessant metode på markedet, som bygger på noget så specielt som jetmotorer.

Konceptet er udviklet her i Danmark og markedsføres under navnet W-JET. W'et står for Winterskov, og det er efternavnet på manden, der står bag. Fornavnet er Bo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da jeg begyndte at udvikle systemet i 2007, var formålet at tørre våde veje, før man påfører vejstriber, fortæller Bo Winterskov. Det var i øvrigt på foranledning af en engelsk entreprenør, som ønskede et alternativ til tunge LPG gasflasker og dieselkompressor-metoder. Løsningen blev et let jet-turbine-modul på 45 kg, som ifølge Bo Winterskov yder en varmekapacitet tilsvarende en 2,5 tons tung kompressor og et LPG gasanlæg.

Test på græsmark

I udviklingsprocessen løb han ind i flere udfordringer - især jet-turbinens stabilitet og driftssikkerhed var de første år et kæmpe problem.

- I 2011 havde vi den turbineløsning, der er anvendt siden, og herefter kunne vi koncentrere os om at forbedre varmeudnyttelsen gennem en god og jævn varmefordeling. Dette var ikke helt let, og test på asfaltveje medførte for mange smelteskader, da temperaturen på en jet-udstødning som regel ligger på godt 750 grader. Derfor blev forsøgene flyttet ud på en græsmark, som blev stillet til rådighed af Nyborg Kommune. Her kunne vi teste varmefordelingen og straks se resultater. Det lugtede en del af "brændt ukrudt", men vi undgik smeltskaderne på veje og pladser, fortæller Bo Winterskov og fortsætter:

- Da vi i 2011 havde fundet den rette turbineløsning, og metoden var godkendt af to af de største vejentreprenører, gik vi officielt ud med systemet, der blev vist frem på Intertraffic Amsterdam 2014. Og siden da har vi solgt til entreprenører i mange forskellige lande, da cirka 90 procent eksporteres.

- Omkring 2013 havde vi lidt ved et tilfælde opdaget en slags bonus ved systemet, idet forsøgene og testene udført på græsmarken ved Nyborg havde indikeret, at vi også havde at gøre med en helt ny metode til at bekæmpe ukrudt. Og det viste sig, at prikken over i'et var at tilføje vand, som i den varme luftstrøm lynhurtigt forvandles til damp, forklarer Bo Winterskov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omslutter ukrudtet

Den ide kom til at ligge stille i nogle år, da fokus primært blev holdt på vej-tørresystemet, men nu er Bo Winterskov klar til for alvor at lancere den nye ukrudtsløsning. W-JET-konceptet er i øvrigt blevet CE-godkendt, og systemet er EU patenteret.

- Kombinationen af omkring 400 grader varm luft og vanddamp og det store luftflow fra jet-turbinen betyder, at der er stor cirkulation rundt om ukrudtet, som derfor varmebehandles effektivt over det hele, forklarer ophavsmanden. Han fortæller videre, at jet-turbinen drives af diesel, og den har et forbrug på omkring 15 liter i timen. Vandforbruget ligger på omkring 30 liter i timen.

Jet-turbinen er i øvrigt bygget til militært brug og anvendes blandt andet til overvågningsdroner. Egentlig er turbinen i udgangspunktet for kraftig, og den er derfor droslet ned til 50 procent. Det betyder ifølge Bo Winterskov, at den får en længere levetid samt et lavere brændstofforbrug.

- Vi har turbiner, der er taget i brug i november 2011, som stadig kører upåklageligt. De serviceres for hver 160 timer eller én gang årligt. Efter hvert service ydes et års garanti, lyder det fra Bo Winterskov.

Flere størrelser

Nu er spørgsmålet så, hvordan branchen tager imod det nye koncept. Messen Maskiner under Broen blev det første sted, det blev præsenteret for et bredere publikum her i Danmark, og her tiltrak de medbragte maskiner sig en del opmærksomhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

W-JET leveres i flere størrelser og med flere forskellige dyse-kombinationer.

- Vi har den både i en lille udgave på to hjul samt i en udgave, der kan monteres på en redskabsbærer, fortæller Bo Winterskov, der ser et stort potentiale i konceptet.