Hvis traktoren indregistreres som en lastbil, må den fra 2016 køre topfarten på de danske landeveje - også hvis topfarten er 60 kilometer i timen.

Et nyt EU-direktiv, som træder i kraft den første januar 2016, gør det muligt for EU-godkendte traktorer til skovbrug og landbrug, som kan køre over 40 kilometer i timen, at blive indregistreret som lastbiler, og derved får de tilladelse til at køre med tophastigheden på de danske landeveje.

Hvis traktoren er EU-typegodkendt til at køre mere end 40 kilometer i timen, så kan den ikke nægtes registrering i Danmark som lastbil. Hvis traktoren indregistreres som en lastbil, gælder de samme regler som for en lastbil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kørehviletidsregler og stort kørekort er nødvendigt, og der skal betales vægtafgift samt vejbenyttelsesafgift, når den tilladte totalvægt er over 12 ton.

Skiller ved 40 km/t

Fra EU lyder det, at grænsen går ved 40 kilometer i timen - også i Danmark. Det betyder i følge EU forordning 167/2013/EU, at traktorer, som er konstrueret til en topfart på 40 kilometer i timen, og er en EU-typegodkendt traktor, fortsat kan nøjes med en registrering, som vi kender det i dag på traktorer.

Hvis topfarten derimod er konstrueret til over 40 kilometer i timen og er en EU-typegodkendt traktor, så skal køretøjet indregistreres som en lastbil, for overhovedet at få lov at køre på de danske landeveje.

Samme regler gælder for påhængsvogne, som skal være synet sammen med traktoren.

Helt konkret betyder det, at hvis eksempelvis en Fendt 900-serie traktor bestilles med gearkasse til 60 kilometer i timen, så skal den indregistreres som en lastbil i Danmark. Det samme gælder, hvis en JCB-traktor bestilles med eksempelvis en transmission til 60 kilometer i timen.