Lyt til artiklen:

Golfklub investerede i 15 robotter - her er deres erfaringer

00:00
Hastighed: ???x
04:15

Da Simon's Golf i Nordsjælland i april satte strøm til de første af deres i alt 15 nye robotklippere fra Belrobotics, var det kulminationen på mere end to års overvejelser og afprøvning.

Golf Course Superintendent Reamonn O'Neill og hans team havde forud for deres valg testet og sammenlignet forskellige robotløsninger grundigt, og derfor var forventningerne også høje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag kører de 15 robotter på fairwayen og semi-roughen, og han kan konstatere, at investeringen har båret frugt. De 15 Belrobotics fungerer godt i den daglige drift af banen, også selvom det har betydet, at personalet har skullet ændre nogle vaner og rutiner.

- Jeg må sige, at jeg er virkelig imponeret over, hvor hurtigt robotterne er blevet en naturlig del af vores arbejdsrutine på banen. Derudover synes jeg, at de i høj grad leverer en jævn og ensartet klipning, fortæller Reamonn O'Neill i en pressemeddelelse fra Nellemann Machinery.

Arbejder morgen og aften

Ifølge Reamonn O'Neill er en af de store fordele ved robotklipperne, at de arbejder uden at forstyrre spillerne og uden for de normale arbejdstider.

Det har givet greenkeeperne bedre mulighed for at planlægge arbejdet strategisk og bruge deres ekspertise andre steder på banen.

Simons Golf slår et slag for robotter på banen

Se også:

Simons Golf slår et slag for robotter på banen

- Tidligere klippede vi fairways tre gange om ugen, og vi brugte meget tid på både at klippe og fjerne græs. Nu bliver banen klippet dagligt, uden at vi behøver være til stede, og det kan virkelig ses på græskvaliteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Græsset bliver sundere, tættere, og spillerne bemærker det. Flere har sagt, at banen står virkelig flot, og det betyder meget for os, siger Reamonn O'Neill.

Nellemann Machinery indtager dele af Jylland med salg af robotplæneklipper

Se også:

Nellemann Machinery indtager dele af Jylland med salg af robotplæneklipper

Også på driving rangen har robotteknologien vist sin styrke.

En af de i alt 15 robotter er dedikeret til at holde rangen pæn og velplejet uden at genere spillerne. Tidligere var det nødvendigt at lukke området ned, når der skulle klippes. Nu foregår det i alle døgnets timer.

- Det har gjort en stor forskel, at den kan arbejde både dag og nat, uden at forstyrre spillerne. Tidligere var vi nødsaget til at lukke ned for driving rangen for at klippe græsset, og det er der ikke længere behov for, siger han.

Tæt samarbejde

En væsentlig grund til, at Simon's Golf har følt sig trygge i overgangen til robotklipning, er, at de har haft mulighed for at afprøve robotterne på forhånd samt det tætte samarbejde, golfklubben har med Nellemann Machinery.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med et team, der har mange års erfaring fra golfbaner og robotteknologi, har Nellemann sikret både opsætning, træning og løbende service, og det har ifølge Reamonn gjort en stor forskel.

I forbindelse med opsætningen af robotterne og ladestationerne har Nellemann Machinery foretaget en grundig kortlægning af hele banen.

Dragsholm Golf Club aflaster bemandingen med robot

Se også:

Dragsholm Golf Club aflaster bemandingen med robot

- Sammen har vi identificeret banens udfordringer og beregnet, hvor hver enkelt robot skulle køre og lade. Her spiller både strømforsyning og det visuelle udtryk en vigtig rolle. Det har derfor været et tæt og godt samarbejde mellem os og Nellemann Machinery, siger han og fortsætter:

- Vi har en god kontakt til Nellemann Machinery, og det giver en enorm tryghed at vide, at vi hurtigt kan få hjælp, hvis vi har brug for assistance. Samtidig er jeg meget opmærksom på, at det er vores opgave at sikre, at robotterne har forudsætningen for at køre, som de skal.

rich-media-7
Robotterne bliver tjekket dagligt. Pressefoto.

Derfor har golfklubben også en dedikeret medarbejder til dagligt at tjekke og vedligeholde robotterne og sikre, at der ikke sidder snavs og græs i maskineriet. Derudover skifter de løbende selv bladene på robotterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi havde budgetteret med at skifte dem hver anden uge, men i realiteten gør vi det kun hver tredje eller fjerde uge, så det er en glædelig overraskelse, fortæller Reamonn O'Neill.

Overblik ved hånden

En af de fordele ved Belrobotics, som Reamonn O'Neill fremhæver, er muligheden for både at tilpasse og overvåge robotternes arbejde via Belrobotics' digitale platform. Via en app på telefonen er det nemlig muligt at se, hvor maskinerne har klippet, og hvornår.

rich-media-9
Robotternes arbejde kan tilpasses og overvåges via Belrobotics' digitale platform på telefonen. Pressefoto.

- Jeg bruger hele tiden min telefon til at tjekke vejr, vind, fugt i jorden og andre faktorer på banen. Derfor er det utrolig rart, at jeg også har et kort ved hånden, hvor jeg løbende kan tjekke hver enkelt robots arbejde - hvor langt er den nået, hvad mangler, og hvornår skal den lade igen, siger han og fortsætter:

- Der bliver hele tiden udviklet på systemet, og jeg glæder mig meget til den næste opdatering, hvor det vil være muligt at ændre klippezonerne direkte fra mobilen, mens man er ude på banen. Det er noget, der vil gøre arbejdet endnu mere smidigt og præcist.