Lyt til artiklen:

Grøn maskine passer Gentoftes grønne arealer

00:00
Hastighed: ???x
02:29

Flere og flere kommuner og virksomheder skifter i disse år deres traditionelle, dieseldrevne maskiner ud med elektriske alternativer. Den grønne omstilling kombineret med ønsket om lavere støjniveau, bedre arbejdsmiljø og reducerede driftsomkostninger, driver udviklingen frem.

Det gælder også hos Gentofte Kommune, hvor park- og vejdriftsafdelingen har haft glæde af en elektrisk redskabsbærer fra hollandske AllTrec i omtrent halvandet år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Bo Gibhardt i færd med at klippe græsset i Øregaard Park i Gentofte med sin AllTrec 8015F. Foto: Tim Søgaard.

- Det har været godt at komme over i den. Det er ikke så generende for ørerne længere, fordi jeg ikke behøver at have høreværn på, når jeg kører nu, og jeg kan sågar høre musikken, fortæller maskinfører Bo Gibhardt, da Grøn Teknik møder ham i Øregaard Park i Gentofte.

Rigeligt med kapacitet

Han bruger stort set alle sine arbejdstimer på at holde græsset i kommunen nede med maskinen.

- Vi bruger den kun til græsslåning, og det klarer den rigtig fint. Den kommer godt ud i hjørnerne, og den kan køre på smalle steder også, fortæller Bo Gibhardt.

rich-media-3
AllTrec'en kommer snildt rundt på smalle områder såsom stier. Foto: Tim Søgaard.

Med en batterikapacitet på 75 kilowatttimer kan maskinen ifølge producenten køre i op til 16 timer på en fuld opladning. Bo Gibhardt nøjes med at konstatere, at maskinen kan køre lidt over én arbejdsdag på en fuld opladning, lyder det.

- Så der er rigeligt med kapacitet i den, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Grøn omstilling

Inden Gentofte Kommune investerede i AllTrec 8015F, brugte Bo Gibhardt cirka 30 liter diesel om dagen. Den udgift er nu forsvundet fra regnskabet.

rich-media-5
Med dieselmotoren ude af billedet, er det kun lyden fra selve græsklipperen, der generer. Foto: Tim Søgaard.

- Vi skal jo med på den grønne omstilling, og så er det ikke kun mig, der slipper for støjen fra dieselmotoren - det gælder også kommunens borgere.

Og overgangen fra diesel til el har været decideret problemfri for græspiloten.

rich-media-6
Ifølge Bo Gibhardt er omstillingen fra en dieselmaskine til en elmaskine ikke den store udfordring. Foto: Tim Søgaard.

- Der var lige lidt introduktion, og så kørte jeg lidt frem og tilbage, og det var det. Der er naturligvis nogle få ting, man lige skal huske, men generelt er den nem at håndtere, fortæller han.

Hurtigere maskine

Udover de åbenlyse fordele i kraft af forbedret arbejdsmiljø, lavere klimaaftryk og reducerede støjgener generelt har Bo Gibhardt også fået en maskine med lidt flere muskler end den, han havde tidligere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Med en tophastighed på 25 km/t, kommer Bo Gibhardt hurtigt rundt om opgaverne. Foto: Tim Søgaard.

- AllTrec'en kan køre op til 25 kilometer i timen. Det er noget af en forbedring i forhold til dens forgænger, der maksimalt kunne køre 18 kilometer i timen. Det er en forskel, der kan mærkes. Om man kører i 20 minutter eller en halv time og slår græs, det betyder alligevel en del, siger Bo Gibhardt.

rich-media-9
Foto: Tim Søgaard.