Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Gammel færgeterminal omdannes til levende gadekvarter
En bypark, en handelsgade med specialbutikker, flere cafe- og badeområder og omkring 2000.000 etagemeter blandet byggeri fra 2 til 7 etager. Det er i grove træk planerne for udviklingen af Pier 3 ved Aarhus Ø. Planen lægger op til, at den tidligere færgeterminal skal omdannes til et grønt og levende gadekvarter med inspiration fra den aarhusianske midtby og den klassiske karréby.
Siden november 2020 har Molslinjens gamle færgeterminal på Pier 3 i Aarhus ligget ubrugt hen, fordi færgerne flyttede til det nye færgeleje i Østhavnen.
Et udviklingsteam med Kilden & Hindby, Bricks A/S, AP Pension, Voluntas og Anders Holch Povlsens Heartland blev præsenteret i foråret 2024, og nu er man klar til at præsentere planer for det, der bliver sidste brik af Aarhus Ø - Pier 3.
Udviklingsplanen, som i den kommende uge skal præsenteres og drøftes på Magistratsmødet i Aarhus Kommune, lægger vægt på at skabe et kvarter med høj bylivskvalitet. Boliger, erhverv, butikker og fællesfunktioner skal ligge side om side på Pier 3, men i modsætning til den ikoniske arkitektur på Pier 4 skal det nye bykvarter have karakter af et 'gadekvarter'.

- Vi er begejstrede for at kunne præsentere dette forslag til et nyt midtbykvarter i Aarhus. Det bliver en grøn og levende bydel, som samtidig tilbyder et nyt område, tusinder af aarhusianere i fremtiden vil holde af at være i, siger Rune Kilden fra Kilden & Hindby.
Nyfortolkning af den klassiske karréby
Kvarteret skal bygges efter et velkendt koncept - karrébyen, som aarhusianerne kender det fra f.eks. Trøjborg og Frederiksbjerg. På den måde trækker udviklingsplanen på de klassiske gaderum, grønne gårdrum og karréer i en menneskelig højde, men i en ny og moderne udgave. For at give kvarteret karakter og identitet foreslår planen en ny handelsgade, hvor lave bygninger i to etager er med til at skabe en mere intim gade med plads til by- og handelsliv.

- Vi vil gerne have en masse erhverv, der er udadvendt. Engang var Ryesgade spækket med specialbutikker, men sådan er en tur nedad Strøget ikke længere. Så er det en helt anden oplevelse at bevæge sig rundt i Latinerkvarteret. Den samme stemning vil vi gerne skabe rum og gader til på Pier 3, siger Martin Busk fra Bricks.
Udviklingsteamet havde fra start mulighed for at opføre op til 180.000 etagemeter nyt byggeri på den gamle færgeterminal. Planen, som den ser ud nu, er at opføre omkring 158.000 etagemeter, hvoraf cirka 30.000 bliver erhverv.
Et grønt og blåt bykvarter
Udviklingsplanen sætter også retning for et grønt og blåt bykvarter med en central park i midten på størrelse med Steen Billes Torv på Trøjborg, grønne gader og gårdrum samt blå-grønne rum langs kajkanten. Kajen mod syd ved Bassin 5 bliver begrønnet og bindes sammen med en ny bypark på Pier 2 (hvor Dome of Visions i dag ligger). Byparken på Pier 2 kan, inkl. rummet omkring Navitas og Bestsellerbygningen, få en størrelse, der svarer til det dobbelte af Skanseparken.

Forenings- og bylivet, der stortrives omkring Bassin 7, bliver også styrket - og der skal generelt skabes mange flere pladser og rum med plads til aktiviteter og ophold. Samtidig skal bydelen også bindes sammen med broer over begge bassiner, som udviklerteamet arbejder på at finde finansiering til, Pakhus 77, som i dag er et særdeles populært padelcenter, får foreløbigt lov at bestå som et 'mulighedsrum' i planen. Den rå lagerhal kan i fremtiden fortsætte som et samlingssted for sportsfolket, bliver endnu en driver for byliv eller måske bygningen, der fremover skal huse et nyt Naturhistorisk Museum.
Den gamle lodsvig og lodstårn skal transformeres til et levende område med mulighed for badning og caféliv langs kajkanten.
Rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang og borgmester Anders Winnerskjold har netop sendt planen videre til Magistraten, der behandler planen på sit kommende møde. Herefter kan den sendes videre til Byrådet, som så skal beslutte at sende den i oeentlig høring.