Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Dragsholm Golf Club aflaster bemandingen med robot
Dragsholm Golf Club råder over et af Sjællands største golfanlæg, smukt beliggende i det idylliske Odsherred. På trods af en størrelse på ca. 85 hektar er klubben relativt lille med omkring 630 faste medlemmer, men i sommermånederne er der travlhed på banen, ikke mindst på grund af de mange sommerhusgæster, der finder vej til området.
Den øgede aktivitet lægger i perioder pres på det faste mandskab, og derfor har klubben nu taget et skridt mod mere automatiseret vedligeholdelse med en robotklipper fra Belrobotics.
Steve Smith, manager på Dragsholm Golf Club, ser investeringen som en oplagt løsning:
- Vi har en bane, der på papiret kræver ni medarbejdere, men vi har desværre ikke økonomien til det. Derfor giver det rigtig god mening at lade en robot tage sig af grundarbejdet på banen, så vi kan fokusere på andre vigtige opgaver, fortæller han.
Steve Smith er ikke selv uddannet Greenkeeper, men har derimod mere end 40 års erfaring i branchen som blandt andet professionel golftræner. I dag arbejder han som manager på banen, og varetager alverdens opgaver i forbindelse med den daglige drift.
Til at hjælpe sig har han tre ansatte, og sammen sørger de for at løse alle opgaver på banen, men i højsæsonen kan det være svært at få enderne til at mødes. Derfor undersøgte Steve sidste år muligheden for at anskaffe sig en robotklipper.
Prøveperiode gjorde udslaget
Før Steve traf den endelige beslutning om at investere i en robot til klubben, havde han brug for at afprøve teknologien i praksis. Derfor kontaktede han Nellemann Machinery for at høre om mulighederne for en testperiode med en Belrobotics-robotklipper.
- Jeg havde den på prøve i fem uger, og det stod hurtigt klart, at den gjorde et fantastisk stykke arbejde. Vi brugte den til at klippe fairway, og i den periode sparede den os for mange timers arbejde, fortæller Steve.
Med sin erfaring fra testperioden er han nu overbevist om, at robotteknologien kan optimere banens vedligeholdelse og frigøre ressourcer til andre opgaver.
Ifølge Steve Smith har dialogen med Nellemann Machinery været god fra første færd. De har guidet og vejledt ham i valg af maskine, opsætning og andre vigtige detaljer, hvilket har skabt en stor tryghed i processen.
Også Jens Michael Petersen, der har ansvaret for salget af robotterne på Sjælland, ser positivt på processen med Dragsholm Golf Club.
- Aflastningen og den simple drift har været afgørende for Dragsholm Golf Club. Men jeg ser også frem til at følge, hvordan Belrobotics påvirker banens græskvalitet. Vi oplever ofte, at robotten bidrager til en tættere og sundere græstæppe takket være den kontinuerlige og hyppige klipning, siger Jens Michael Petersen fra Nellemann Machinery.