Lyt til artiklen:

Svampe kan være et skridt på vejen til en grønnere belægning

00:00
Hastighed: ???x
03:50

På en parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland er der blevet udlagt asfalt med svamperødder.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De kilometer lange svamperødder, kaldet mycelium, forgrener sig rundt om de mange småsten, som udgør hovedparten af asfalten.

Svampeasfalten er udviklet af virksomheden Visibuilt, som har fundet en erstatning til det CO2-tunge bindemiddel bitumen, der i dag er en uundværlig del af asfaltproduktionen.

I stedet for at benytte olieproduktet bitumen har virksomheden udviklet et alternativ, der anvender svampe, og som fungerer som et fossilfrit bindemiddel.

Dermed kan det nye eksperiment med den usædvanlige ingrediens være et skridt på vejen til en grønnere belægning, lyder det.

Spændte på forsøget

Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Visibuilt, Sund & Bælt, Femern Link Contractors (FLC), NCC og en række forsknings- og uddannelsesinstitutioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Svampeasfalten bliver udlagt. Foto: Sund & Bælt.

Hos bygherre Sund & Bælt er de spændte på forsøget.

- Som bygherre for nogle af landets største infrastrukturprojekter har vi en ambition om at fremme udviklingen af løsninger, der kan gøre branchen grønnere, siger Christian Henriksen, miljø- og myndighedschef i Sund & Bælt, i pressemeddelelsen.

- Derfor er vi glade for, at vi i samarbejde med vores entreprenører og ambitiøse virksomheder kan bidrage til denne udvikling, siger miljø- og myndighedschefen.

Uden intensiv opvarmning

Bindemidlet kaldet visibit fungerer ved at udnytte mycelium (det underjordiske rodlignende netværk af svampe) til at binde stenene i asfalten sammen.

rich-media-4
Bindemidlet visibit set tæt på. Foto: Visibuilt ApS.

Udover at være et naturligt bindemiddel bestående af 100 procent biobaserede ingredienser er det også muligt at producere asfalten uden den intensive opvarmning. Det er især i denne del af processen, hvor klimaaftrykket kan blive reduceret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bitumen kræver nemlig høje temperaturer op til 200 grader, hvilket markant øger CO2-udledningen.

Udlagt med asfaltmaskiner

Selvom udviklingen af den nye type asfalt stadig befinder sig på et tidligt stadie, er forsøget ved Femern-byggeriet ifølge Visibuilt en succes.

rich-media-6
Visibit er udviklet af virksomheden Visibuilt. Foto: Visibuilt ApS.

- Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien, og det er helt unikt, da vi ved at undgå opvarmning sænker energiforbruget under produktionen drastisk, siger Line Kloster Pedersen, CEO i Visibuilt.

- Forsøget er gået over al forventning, og vi har nu vist, at vi kan konstruere en asfaltbelægning fremstillet med visibit ved brug af industriens egne maskiner, siger CEO i Visibuilt.

Forsøgene ved Femern-byggeriet er blandt de første eksperimenter, virksomheden har planlagt for at teste holdbarheden af den nye type asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomheden forventer at kunne anvende visibit til cykelstier i 2026.

Asfalten over tid

Visibuilt blev stiftet i begyndelsen af 2023 af virksomhedens direktør Line Kloster Pedersen, der har en baggrund indenfor bioteknologi.

Med i samarbejdet er også DTU, Københavns Universitet, The National Research Centre for the Working Envirsonment (nfa), We Build Denmark og Erhvervshus Sjælland.

Danmarks Tekniske Universitet, DTU, undersøger asfaltens udvikling over tid og udfører feltmålinger som temperatur, fugtighed og trafikbelastning.

Derudover undersøger Københavns Universitet og NFA asfaltarbejdernes eksponering under forsøget og vil sammenligne luftkvaliteten ved udlægning af visibut-asfalt med den bitumen-baserede asfalt.

rich-media-9
Bindemidlet udnytter mycelium til at binde stenene i asfalten sammen. Foto: Visibuilt ApS.