Lyt til artiklen:

Krampe kroghejsevogn i uvante omgivelser

00:00
Hastighed: ???x
02:42

Köln Bonn Lufthavn består af andet end bare fly og passagerer. Her er også cirka 550 hektar græs og 80 hektar skov, der skal passes. De cirka 10 medarbejdere i det grønne team i lufthavnen har lige fået en ny kollega i form af en Krampe THL 21 L kroghejsevogn.

En af den opgaver er at transportere det grønne affald fra de grønne områder i lufthavnen. Til det formål råder teamet over seks containere, hver med en kapacitet på 32 kubikmeter og yderligere to halvhøjde containere til sand og byggeaffald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med kroghejsevognen arbejder vi meget mere effektivt end konstant at køre en teleskoplæsser direkte til lastbilen, forklarer driftsleder Ulrich Lehr.

- I modsætning til mange andre lufthavne kan vi ikke arbejde uafbrudt på taxibaner og landingsbaner i perioder uden fly. Fly letter og lander her på alle tidspunkter af døgnet, så hvis vi skal tage os af lidt græsslåning og indlæsning, skal vi enten vente på et kort vindue mellem flyaktivitet eller på, at landingsbaner eller taxibaner bliver lukket. Ved at forberede containerne langs arbejdsområdet kan vi handle mere fleksibelt og hurtigt, og så klare selve transportopgaven senere.

Sikker og pålidelig i enhver situation

- Vores topprioritet er at opretholde høje sikkerhedsstandarder til enhver tid, siger Ulrich Lehr.

- Med sin EU-typegodkendelse opfylder den nye Krampe kroghejsevogn alle nødvendige krav og er også meget komfortabel at arbejde med- hvilket er en dejlig ekstra bonus.

Området omkring lufthavnen er kuperet. Men takket være sin pneumatiske undervogn og passive BPW-styreaksel formår THL 21 L at forblive stabil på vanskeligt terræn. LED-belysningssystemet og konturlygterne sikrer, at traileren altid er klart synlig for alle i området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Krampes kroghejsevogne kan specialtilpasses efter kundens ønsker. I dette tilfælde ønskede lufthavnsteamet en forstærket hovedarbejdscylinder understøttet af en sekundær tipcylinder. Den kombination øger ydeevnen ved tip af løftede containere og aflaster noget af belastningen på undervognen og tippesystemet under den kritiske fase af aftipningen. Med en løftekapacitet på omkring 20 tons og en tippelast på cirka 22 tons kan vognen matche alle lufthavnens krav.