Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Bliv klar til vejafgift på lastbiler fra januar
Fra 1. januar 2025 skal lastbiler, der vejer over 12 tons, betale en kilometerbaseret vejafgift for at køre på 10.900 kilometer motor- og statsveje.
Den kilometerbaserede vejafgift forventes allerede i 2028 at omfatte 75.000 kilometer vej i Danmark, og det bør man være opmærksom på.
Hos DM&E er man udmærket klar over, at specielt entreprenør-medlemmerne vil blive ramt, og at der i den forbindelse vil være praktiske udfordringer.
- Kunden skal betale, sådan er det. Men fordelingsnøglen kan blive svær, for når en lastbil skal fra A til B og så videre til C, skal der så betales afgift fra hjemmeadressen, eller skal afgiften puljes op og fordeles på de enkelte kunder, siger chefkonsulent for entreprenører hos DM&E Sebastian Skipper Ravn.
Afgiften er forhandlet hjem af transportbranchen med DM&E som støttende part, hvor DM&E har givet opbakning til holdningen om, at en kilometerafgift ikke er den mest optimale måde at regulere til en grøn omstilling.
- Det bliver udkantsområderne, der kommer til at tabe på dette og ikke dem, der bor i de store byer, hvor alt transport kan gøres med fulde læs og over korte afstande. Når nu afgiften er blevet som den er, så er vi selvfølgelig klar til at rådgive vores medlemmer, siger Sebastian Skipper Ravn.
Foreløbigt er DM&E i dialog med entreprenørmedlemmerne, som vil blive dem, der først møder afgiften på kørsel med egne produkter, og til kunde- og intern kørsel. Maskinstationernes kørsel er mere med faste transportkørsler for biogas, halmværker og andre mere direktør kørsler. Ligeledes bliver skoventreprenørerne, med kringende kørselsmønstre, ramt på samme måde som entreprenørerne.
- Vi sparrer med dem, der først får sat arbejdet med afgiften i system og ser, hvordan det fungerer. Og så trækker vi den erfaring ind. Vores medlemmer ved, hvad der virker hos dem, og det er nemmere for os at vidensdele og formidle noget, som allerede virker andre steder, siger Sebastian Skipper Ravn.
Husk boks
En anden ting, som man skal have klar i sine lastbiler inden 1. januar 2025, er en On-Board-Unit. Langs motorvejene vil skarpe øjne have fanget, at flere nummerpladescannere er blevet sat op.
De scanner nummerplader på køretøjer, og de nummerplader sammenholdes så med, om den pågældende lastbil også er blevet registreret via On-Board-Unit, som bedst sammenlignes med en brobizz.
- Og kan de ikke registrere en tilsvarende "brobizz", så er der betaling ved kasse et, konstaterer Sebastian Skipper Ravn.
Bøden er i størrelsesordenen 4.500 kroner pr. gang man ikke har betalt korrekt vejafgift.
Maskinstationer
Selv om maskinstationerne og skoventreprenørerne har lavsæson, når afgiftsordningen starter, vil de også blive ramt, såfremt de kører med lastbiler over 12 ton.
- Den typiske maskinstation med lastbiler har styr på, hvem de kører for. Og har de for eksempel en fast aftale med et biogasanlæg, så er det biogasanlægget, der betaler. Det kan dog udfordre mere med servicebiler eller skoventreprenører, som har en lastbil, som de flytter med, siger konsulenten.
Han peger dog samtidig på, at afgiften han få nogle maskinstationer til at regne en ekstra gang på, hvornår lastbiler skal sættes ind frem for traktorer, til eksempelvis kørsel af gylle.
- Afgiften tager ikke højde for, om du har en stor lastbil, der kører skånekørsel. Den ser på felt 49 i COC-dokumentet, som fortæller hvad lastbilen udleder af CO2 pr. time, forklarer Sebastian Skipper Ravn.