Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Flere nye, grønne områder på tegnebrættet i Aarhus
Der er netop sat en politisk retning for udviklingen af et grønt mobilitetssystem, der vil ændre fundamentalt på, hvordan man i fremtiden bevæger sig rundt i Aarhus. Et stort flertal i Aarhus Byråd er blevet enige om de konkrete initiativer, der skal "fremtidssikre Aarhus som en attraktiv, grøn og tilgængelig by."
Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).
Blandt kardinalpunkterne i aftalen er blandt andet investeringer i flere og bedre cykelstier samt kollektiv transport.
Sammenlægning af Musikhusparken og Rådhusparken
Det bliver nemlig nødvendigt, idet forligspartierne planlægger at fjerne, indsnævre eller justere flere veje og gader i midtbyen.
Først og fremmest lægger forligspartierne op til en sammenlægning af Musikhusparken og Rådhusparken, så der bliver én sammenhængende bypark på tværs af Frederiks Allé, der så skal lukkes for gennemkørende trafik. En så radikal ændring af trafikåren vil dog ikke fungere, før en række af de øvrige initiativer i mobilitetsplanen er gennemført, hvorfor en fuld lukning af Frederiks Allé mellem Rådhusparken og Musikhusparken først vil ske på længere sigt. Til at begynde med vil forligspartierne omlægge Frederiks Allé til en lokalgade, hvor cyklerne og de gående er de primære trafikanter, og hvor eksempelvis design af fodgængerovergange, anvendelse af chaussesten, begrønning med videre skaber oplevelsen af et sammenhængende parkområde.
Banegårdskvarteret som byrum og knudepunkt
Derudover planlægger forligspartierne at gennemføre en fredeliggørelse af Banegårdspladsen på de gående, den kollektive trafik og cyklernes præmisser, hvilket der blev lagt op til allerede i 2021 i den byrådsbesluttede helhedsplan.
Med helhedsplanen vedtog byrådet, at der skal gennemføres en arkitektkonkurrence om et nyt design for Banegårdspladsen. Da det endelige design af Banegårdspladsen først kan gennemføres i sammenhæng med letbanens etape 2, som også er en del af mobilitetsplanen, er forligsparterne enige om at gennemføre to arkitektkonkurrencer: Én i 2025, hvor der først afholdes en åben idekonkurrence om den midlertidige indretning af Banegårdspladsen frem mod 2030, herefter afholdes yderligere en arkitektkonkurrence i 2028/29 for den permanente udformning af Banegårdspladsen med integration af en ny letbanestation.
Som konsekvens af beslutningen om letbane på etape 2, er det også muligt at komme videre med omdannelsen af rutebilstationen og Perlekædeprojektet i Ny Banegårdsgade. Forligsparterne ønsker, at omdannelsen af Rutebilstationen inkluderer en levende grøn plads i høj kvalitet med fokus på sundhed og fællesskabsaktiviteter.
Vesterbro Torv, Nørre Allé og Latinerkvarteret
Meget har været skrevet og sagt om omdannelsen af Vesterbro Torv, der først blev vedtaget og igangsat for derefter at møde massiv kritik fra byens bilister, hvilket fik rådmand Nicolaj Bang til at ombestemme sig og trække stikket midlertidigt på projektet. Torvet blev derfor som en midlertidig løsning indrettet som en grusplads med borde og bænke.
Men forligspartierne har nu stadfæstet sin beslutning om at omdanne torvet, og projektet skal derfor stå færdigt i 2026.
Dertil ønsker forligspartierne, at Nørre Allé i fremtiden skal være en ny effektiv bus- og cykelkorridor, hvilket vil skabe "et sikrere trafikalt miljø for de gående i Latinerkvarterets sommergågader." Forligsparterne ønsker derudover, at Latinerkvarteret på sigt vokser organisk sammen med Ø-gaderne med Nørre Allé som den samlende bygade med handelsliv og restauranter.