Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Krav til to-leder bremser kommer snart - tag en beslutning nu
Man må fortsat gerne køre rundt med en-leder hydrauliske bremser.
Men jungletrommerne peger tiltagende på, at det snart ikke er en mulighed for nye vogne og maskiner mere, fortæller Per Hedetoft, der er konsulent ved Dansk Maskinhandlerforening.
For 1. juli 2024 trådte en ny udgave af Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Køretøjer, DfK, i kraft. De nye regler er en sammenskrivning og opdatering af Detailforskrifter for Køretøjer med 42 ældre dokumenter, og samtidig er de et forsøg på at få en større harmonisering med EU-reglerne, så der er samme krav til danske køretøjer, som til EU-typegodkendte køretøjer.
- I det første oplæg til reglerne så det ud til, at man ville indføre krav om to-leder bremsesystem. Og det ville være en stor ting, for mange kører stadig med en-leder hydrauliske bremser, siger Per Hedetoft og fortsætter:
- Det er udskudt, og det lyder til, at det kommer med som et krav om et års tid i 2025. Så vi foreslår, at man allerede nu skal se på at skifte om til to-leder-bremser, selvom det ikke er et lovformeligt krav.
På traktorfronten er der desuden fra 1. januar 2025 krav fra EU om, at en ny traktor ikke må eftermonteres med enkelt-leder bremseudtag.
I den forbindelse har man på EU-plan vurderet, at den kodning, man har kunnet lave, så man kunne køre med hydrauliske enkelkreds-bremser i et to-leder udtag, svarer til at eftermontere et enkeltleder-udtag.
- Så den kodning regner man med bliver ulovlig på nye traktorer, som sælges efter 1. januar 2025, forklarer konsulenten.
Allerede i 2019 var det på bordet at lave en overgang til to-leder bremser, men man blev enige om at levetiden på mange vogne og redskaber er så lang, at man ville lave en overgangsordning frem til 2025.
- De store traktormærker har efter januar 2018, hvor kravet om EU-167/2013 typegodkendelse trådte i kraft, rettet over til to-kredsudtag, om det så er luft eller hydraulik. Men flere og flere har luftudtag på traktoren. Men det kan selvfølgelig være svært, hvis man har gamle maskiner og nye traktorer, siger Per Hedetoft.
Derfor opfordrer han til, at man gør sig klart, om man vil satse på luft eller hydraulik, og så ellers ser på hvordan man bedst bliver klar til to-kreds bremser.
- På sigt kommer der krav om to-leder bremsesystem, om det er så er luft eller hydraulik. Der findes løsninger til to-leder hydrauliske bremser, men det ser ud til, at de fleste udenlandske maskinproducenter har valgt luft. Ligeledes findes der forskellige luft koblingssystemer. Så man skal vælge sin strategi og køre med det, konstaterer han.