Lyt til artiklen:

Slagleklipper med slagkraft

00:00
Hastighed: ???x
02:27

Alle ATV-ejere kender fornøjelsen ved at transportere sig rundt på fire hjul i det fri.

Desuden er den et uundværligt redskab for mange. Har man en ATV er der nemlig et stort sortiment af tilbehør at vælge imellem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vores kollegaer på mediet har med deres test "FriGear" taget kontakt til forhandleren P. Lindberg for at låne en gedigen slagleklipper.

Du kan læse hele artiklen og se videoen her.

Ofte ser man disse maskiner monteret på PTO-udtrækket efter en traktor, men man kan faktisk godt få de store klippere til brug for en ATV. I stedet for PTO'en til at drive slaglerne, er maskinen udstyuret m ed en motor.

I dette tilfælde en 420 kubik stor benzinmotor med både manuel og elektrisk start.

rich-media-3
Motoren på slagleklipperen fra P. Lindberg er en Loncin G420F/420cc 4-takt m/elstart. Foto: Bo Andersen.

28 slagler

Slagleklipperen fra P. Lindberg slår græs med i alt 28 slagler. Som standard er der tale om hammerslagler, men de kans skiftes ud med Y-slagler til brug ved finere klipning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klippebredden er 115 centimeter, og klippehøjden kan justeres fra 0,9 til 15 centimeter.

Så i virkeligheden er der tale om en forholdsvis enkel maskine. Motor, slagler og et par hjul - og så derudad.

Trods vores lille ATV havde vi faktisk ikke problemer med at komme af sted. Det høje græs blev slået med lethed, og vi kunne fint navigere gennem tung terræn.

Men udfordringen med den 260 kilo tunge slagleklipper kommer, nå du gerne vil slå græsset så tæt som muligt. Så kan klipperen nemlig sænkes helt ned, så den ikke længere hviler på hjulene, men på en tung jernrulle.

rich-media-5
Den 260 kilo tunge slagleklipper slår græs mellem 0,9 og 20 cm. Foto: Bo Andersen.

Udfordring

Og her løb vi ind i en smule udfordringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet var dog ikke større, end vi kunne hæve klipperen lidt op igen, så vi kunne komme videre.

Selv i virkelig tykt græs, havde motoren ingen problemer med at holde slaglerne i gang. Vi havde en smule udfordringer med at bakke, men det er ikke klipperens skyld, men denne skribents, idet han knap er i stand til at bakke med en trailer. Det hjalp dog at justere på trækstangen.

Støjniveauet på de omkring 80 decibel er tåleligt, og med en totalbredde på lige under to meter fandt vi snildt rundt på de brede stier.