Lyt til artiklen:

Udlejer investerer i første nye hybrid Huddig i Danmark

00:00
Hastighed: ???x
03:42

Svenske Huddig har udviklet en helt ny model 1370, som er en videreudvikling af forgængeren 1260 E. Den kommer samtidig som hybridmaskine under navnet 1370 T (Tigon), og nu kommer den første hybridudgave til Danmark.

Det er den danske Huddig-importør Øbakke A/S, der har solgt maskinen til udlejningsvirksomheden RMU ApS. i Tølløse. RMU udlejer især maskiner med fører til det højt specialiserede rail-segment.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg glæder mig til at få den hjem, for de første opgaver til maskinen er kommet ind.

Indehaver Jimmi Jørgensen, RMU ApS.

- Vi har valgt at investere i den ny hydrid-Huddig 1370 T, fordi vi begynder at se et marked for maskiner, der kan operere med nul-emission. DSB har allerede de første opgaver, hvor det er et krav at arbejde uden forbrændingsmotor, fortæller indehaver Jimmi Jørgensen, RMU ApS, til Maskinteknik.

Sjovt at være først

RMU råder over 16-17 forskellige maskiner med skinnehjul, langt de fleste er Hydremas MX'ere samt de svenske Huddig'er.

Den ny 1370 T når lige at komme hjem og bliver klar til fremvisning på E&H i næste uge, hvor den brølstærke svenske specialmaskine kan opleves på Øbakkes stand.

- Jeg glæder mig til at få den hjem, for de første opgaver til maskinen er kommet ind, siger han og tilføjer:

- Desuden er det jo altid sjovt at være den første. Vi var også de første, der fik maskiner med Hydremas nye dobbeltkabine. Jeg bestilte allerede mens kabinen kun var på tegnebrættet, så jeg måtte vente længe. Men dem har vi så fire af nu, lyder det fra udlejeren, som arbejder med opgaver i hele Skandinavien samt i Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uden røg og støj

1370 T er designet næsten fra bunden og har fået forbedringer hele vejen rundt. Den kommer med en Cummins firecylindret dieselmotor sammen med et elektrisk drev og et 44 kWh batteri på 90 volt, hvilket betyder, at modellen producerer både lave niveauer af støj og emissioner.

rich-media-4
Foto: Thomas Jensen.

Hybridmaskinen kan oplades natten over eller via plug-in til stationært arbejde. Den kan køre i op til 2 timer eller 20 km på batteri alene. Når batteriet skal så skal oplades, starter dieselmotoren automatisk og oplader batteriet helt op på kun 40 minutter.

Grøn omstilling vægter

Salgskonsulent Thomas Jensen fra Øbakke A/S forventer stor interesse fra de danske kunder.

- Med det nye Tigon Technology hybridsystem kan kunder se frem til en drastisk reduktion af deres brændstofudgifter, og eftersom hensynet til den grønne omstilling vægter stadigt højere i udbudsmateriale, forudser vi, at 1370T-udgaven vil blive taget godt imod hos kunderne, siger han.

Huddig årgang 96' fælder løs med nyt skovningsaggregat

Se også:

Huddig årgang 96' fælder løs med nyt skovningsaggregat

Ud over det nye hybridsystem kommer 1370 med en lang række forbedringer sammenlignet med forgængeren 1260E:
- 10 % større rækkevidde - nu over 7,2 meter (inkl. tiltrotator og skovl G85).
- Højde over lad er steget med mere end 600 mm.
- Øget svingkraft (51 kN).
- Højere topfart - op til 50 km/t.
- Forbedret kabinekomfort.
- Ny HVAC-enhed

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye Huddig 1370 er tilgængelig i City-, Cable- og Rail-versioner i såvel hydrid som traditionel diesel-udgave.