Lyt til artiklen:

Elektriske infrastrukturløsninger fra Zeppelin på E&H

00:00
Hastighed: ???x
04:02

En af store udfordringer med nul-emissions maskiner er, at kun få danske byggepladser er indrettet, så de kan håndtere det store elbehov. Løsningen på det problem kommer Zeppelin Danmark med et bud på til E&H-messen. Her præsenteres en udvidet pakke til el-maskiner, der inkluderer både den 12 ton tunge elektriske CAT 310 og Cat XES120 powerbank.

- Vi stræber efter at være banebrydende, skabe noget nyt og gøre noget for en såkaldt miljøbelastende branche. Det er derfor, vi nu tager disse skridt. Markedet for elkøretøjer er eksploderet, og udviklingen går rygende stærkt. Det betyder, at teknologien til eldrevne entreprenørmaskiner er til stede, men man må ikke glemme udfordringerne forbundet med ladning og lade-logistik, siger Anders Thomsen, produktchef hos Zeppelin Danmark. Han uddyber:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der skal en del strøm til at lade så stor en maskine, og byggepladserne har typisk ikke kapaciteten til det. Derfor er det afgørende, at man skaber løsninger, der understøtter elektrificering af byggepladserne. Med den her pakke tager vi de første skridt. Ved at kunne leje en maskine med tilhørende powerbank til byggepladsen, kan maskinen lades, når føreren holder pause, laver administrative opgaver samt om natten - vel og mærke uden at resten af byggepladsen må undvære el.

Samarbejde skaber synergier

Pakkeløsningen til el-drevne entreprenørmaskiner er kommet i stand på baggrund af et samarbejde mellem Zeppelin Danmarks tre divisioner Construction, Power og Rental.

- Vi har intensiveret samarbejdet mellem vores tre forretningsenheder og kan dermed opnå de synergier, der er nødvendige for, at vi kan gå til markedet med nutidige og fremtidige løsninger på elektrificeringsproblemet, siger Flemming Hjøllund, Account Manager i Energy System hos Zeppelin Danmark.

rich-media-2
Mikkel Jensen, Zeppelin Power Systems, er specialuddannet i servicering af powerbanks. Pressefoto.

Første skridt for det nye samarbejde er at præsentere markedet for en maskine, der er langt større end de mindre maskiner under tre tons, som allerede findes i branchen. Samtidig skal samarbejdets pakkeløsning være med til at tage hånd om den usikkerhed,som mange indenfor byggebranchen har, når det kommer til eldrevne entreprenørmaskiner.

- Samarbejdet er nyt, og det er vores løsning også. Det er jo ikke en hyldevare. Det betyder også, at mange anser det for risikabelt at tage de første skridt. Det er derfor, vi præsenterer løsningen med udlejning af maskine og powerbank. Så kan vores kunder prøve det og skabe sig erfaringer uden at sætte hånden på kogepladen, siger Michael Bruun, Fleet Manager hos Zeppelin Rental.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Michael Bruun vil det i første omgang være byggepladserne i byerne, hvor den eldrevne maskine vil komme til sin ret på grund af mindre udledning og lavere støj.

Infrastruktur på byggepladsen

I Norge kører der allerede flere entreprenørmaskiner i mellemvægtklassen. Ifølge Zeppelin er efterspørgslen i Danmark dog stigende, og udviklingen kommer til at gå stærkt, ligesom man har set inden for andre eldrevne køretøjer. Kigger man på hele maskinens levetid og medregner de væsentligt lavere driftsomkostninger, fordi el-maskinerne ikke skal have skiftet motorolie, filtre og brændstoffiltre, så bliver maskinerne på batteri mere interessante.

- Toget for el er allerede begyndt at køre. Lige nu er eldrevne entreprenørmaskiner dyrere, fordi volumen på teknologien er lav, men når volumen bliver større - og det kommer til at ske - så kører toget for alvor. Lige nu er vi i den spæde start, men vi skal starte et sted, og det er derfor, vi nu tager ansvar og på messen kommer med et bud på, hvordan vi kan skabe løsninger til elektrificeringen på byggepladserne, siger Anders Thomsen.