Lyt til artiklen:

Medarbejder foreslog zero turn på el - nu har materielgården fire

00:00
Hastighed: ???x
04:13

For to år siden skulle Park og Vej i Thisted Kommune have ny zero turn, og der havde den faste fører af plæneklipperen et alternativt bud i tankerne.

- Jeg sendte den til chefen og spurgte, om det var noget, vi skulle kigge på. Nu kører jeg selv elbil, og det er lidt af en tilvænning, siger Mark Quinton, som er ansat hos Park og Vej i Thisted Kommune, til Grøn Teknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I år er tredje sæson for kommunens første Ariens Zenith E. I den tid har føreren lært maskinen så godt at kende, at materielgården nu råder over tre mere af slagsen.

Afhænger af kørestil

Skiftet fra den gamle dieseldrevne zero turn til den nye på batteri er ifølge føreren en tilvænningssag på flere områder.

- Især den måde klipperen styres på, den er meget følsom. Der skal ikke så meget til, så drejer den. Med hydraulik kommer det lidt mere stille og roligt. Jeg kan godt lide at køre på den. Men jeg tror, man skal vænne sig til det. Også med strøm, siger Mark Quinton, som klipper græs ved parker, anlæg og rastepladser.

- Hvis græsset er langt og tykt, kan den sagtens slå det, så græsset ser pænt ud. Men klipperen bliver belastet, da den bruger mere strøm. Det er det samme med elbiler. Hvis du bare giver den pedal hele tiden, så render den jo hurtigt tør for strøm, siger han.

rich-media-2
Mark Quinton arbejder hos Park og Vej i Thisted Kommune. Foto: Tina Moesgaard.

Det er derfor et spørgsmål om brug og græssets tykkelse, men i Park og Vejs tilfælde klarer deres zero turns en typisk arbejdsdag på en opladning. Plæneklipperne lader om natten, og opladningen tager cirka seks timer. Derudover forsøger medarbejderne at passe på batterierne ved ikke at køre dem helt flade hver dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Græs med fin finish

Afdelingen har for nylig fået til opgave også at slå græsset på plejehjem, skoler og andre institutioner. Det krævede flere zero turns i sensommeren sidste år, som nu er synlige - men knap så hørbare og uden lugt - i bybilledet. Det er ikke gået ubemærket hen.

- Der var en borger henne og spørge mig, hvad det var for en klipper. For han kunne næsten ikke høre den. Cirka 15 meter fra er den svær at høre, fortæller Mark Quinton, som desuden kan mærke en positiv forskel i ikke længere at have en brummende dieselmotor i ryggen.

rich-media-4
Plæneklipperen har plads til fire batterier og kan køre på to. Foto: Tina Moesgaard.

Derudover er det ikke uden betydning for græsslåningen, at knivene på maskinen er eldrevne.

- Den klipper altså rigtig godt. På den gamle var der hydraulikmotor til hver kniv, så hvis motoren gik ned i omdrejninger, så gik knivene ned i omdrejninger. Det gør den her ikke, for knivene får den strøm, de skal have. Det gør, at man får den her rigtig fine finish. Det er meget tilfredsstillende, synes jeg, siger han om maskinen, der kører ofte og i meget forskelligt græs.

Omstillingen er i gang

Hos Park og Vej i Thisted Kommune er det ikke kun de fire zero turns, der er batteridrevne. Det er formandsbilerne og størstedelen af afdelingens håndredskaber også.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Fire styk Ariens Zenith E. Foto: Tina Moesgaard.

- Så vi er langt med at omstille til el. Men vi er ikke helt i mål med de små minilæssere og batteridrevne traktorer, da de ikke rigtig findes endnu. Det næste skridt hos os er syv tons varebiler, fortæller Kurt Bennedsgaard, driftsleder hos Park og Vej i Thisted Kommune.

For Park og Vej kommer ikke uden om grøn omstilling.

- Vi har ikke fortrudt vores investeringer, hverken klippere eller biler. De har levet op til det, vi har forventet. I forhold til arbejdsmiljø er håndredskaberne også helt anderledes at gå med, da der er færre vibrationer, mindre støj og ingen benzindampe, siger han.

- Omstillingen kræver, at man har ressourcerne og ikke mindst tålmodighed til det. For det er ikke gratis at stille om. Det varer lidt, inden det er forrentet, men der er no way back, siger Kurt Bennedsgaard.