Lyt til artiklen:

Elektrisk fejning er ikke uden bump på vejen

00:00
Hastighed: ???x
03:55

Med få tryk på en række af instrumentbrættets knapper efterfulgt af en pause på få sekunder er Terranors fejemaskine klar til arbejdet - et arbejde, som den i størstedelen af tiden udfører på gaderne i Vejles bymidte.

Selvom motoren er i gang, giver fejebilen ikke meget lyd fra sig. Men når først blæserhjulet og kostene bliver slået til, er der ingen tvivl om maskinens tilstedeværelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Det er hollandske Ravo, som har bygget den elektriske fejebil. Foto: Tina Moesgaard.

At fejebilen udfører arbejdet på el, er et krav fra Vejle Kommune, og derfor valgte Terranor at investere i den hollandske maskine.

- Vi har investeret i den for at komme i gang med el, og så må vi se, hvordan det viser sig over tid, fortæller entreprisechef hos Terranor Carl Erik Hjortshøj til Grøn Teknik.

Maskinen gik i gang med arbejdet i december sidste år. I mellemtiden har firmaet efterhånden lært den at kende - og selvom maskinen fejer og suger, som den skal, har det ikke været uden bump på vejen.

Andre betingelser

Den 11 tons tunge fejebil er bygget som en traditionel fejebil og ligner til forveksling også en.

Men her er det strømprocenterne, og ikke mængden af diesel, der dikterer maskinens oppetid. Det har krævet en vis tilvænning, fortæller entrepriseleder hos Terranor René Møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Der er 93 procent tilbage på fejebilen, viser skærmen. Foto: Tina Moesgaard.

- Arbejdstiden er cirka 3,5 time, inden fejebilen skal lades igen. Det tager tre timer. Den kan også lynlade, men maskinen kommer fra Holland, og dernede lader de med 600 volt og ikke 400 volt, som i Danmark. Derfor bliver ladetiden også længere, fortæller han.

På sommerens lange arbejdsdage, som kan løbe op i otte-ni timers fejning, vil det derfor knibe med at nå det hele. Men det Terranor har fundet en løsning på.

rich-media-5
Entrepriseleder hos Terranor René Møller. Foto: Tina Moesgaard.

- Selve Vejle Kommune er delt op i nogle områder, og inden for de områder er der nogle ture, der skal køres på bestemte tidspunkter inden for nogle bestemte intervaller. Der har vi tilrettelagt ruterne sådan, at vi kan køre dem igennem med elfejemaskinen på de ruter, vi skal, fortæller entreprisechef Carl Erik Hjortshøj.

Når skærmen viser en lav batteriprocent, stiller chaufføren fejemaskinen til ladning og kører videre i en dieseldrevet fejebil til andre opgaver i kommunen. Det gælder blandt andet i kommunens industriområder, hvor en fejemaskine på el ikke er påkrævet.

rich-media-6
Entreprisechef hos Terranor, Carl Erik Hjortshøj. Foto: Tina Moesgaard.

- Så på den måde får vi udnyttet fejebilen, selvom udnyttelsesgraden på en elektrisk fejemaskine ikke er nær stor, som den er på en dieseldrevet, siger entreprisechefen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknologi og efterspørgsel

Ifølge Terranor er teknologien ikke endnu til, at elektriske fejebiler kan klare alle typer fejeopgaver. Men samtidig er firmaet ikke i tvivl om, at teknologien og dermed også de nødvendige batteripakker nok skal komme.

- Men der er også andre teknologier end lige el. Der er også brint og alt muligt andet, vi kigger på, som måske også har en større effekt og måske passer bedre ind i vores forretningsområde som entreprenør, siger entreprisechef Carl Erik Hjortshøj.

rich-media-8
Terranors første - og indtil videre eneste - elektriske fejebil. Foto: Tina Moesgaard.

Derfor er planen ikke at føje flere elektriske fejebiler til maskinparken, som det er nu. Men det kan ændre sig, for udover teknologi er det også et spørgsmål om efterspørgsel, siger entreprisechefen.

For det har også vakt en vis interesse blandt private virksomheder, at Terranor har indkøbt en elektrisk fejemaskine.

- Så vi har egentlig også fået noget ekstraarbejde, fordi vi har fået en elmaskine. Men det er også den vej, det skal gå. Firmaerne skal forlange, at de vil have fejet med en elmaskine, siger han.