Lyt til artiklen:

Aarhusiansk torv omdannes permanent

00:00
Hastighed: ???x
04:24

Byrådet i Aarhus har afsat 25 millioner kroner til omdannelsen af Vesterbro Torv. Planen er at flytte gennemkørende trafik ud af midtbyen i Aarhus og forbedre adgangen for dem, der har et ærinde.

Beboere, borgere og byråd har i mange år ønsket at omdanne Vesterbro Torv til et rigtigt bytorv med plads til liv, træer, udeservering, markedsplads og mulighed for at nyde Aarhus. Nu skal ønskerne blive til virkelighed.

Rådmand i Aarhus Kommune Nicolaj Bang, Teknik og Miljø, er nu klar med sin plan for, hvordan han vil forvandle det trafikerede torv til et hyggeligt helle inde midt i byen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vesterbro Torv har et kæmpestort potentiale for at blive en smuk oase i hjertet af Aarhus. Jeg ser for mig, hvordan torvet kan blive grønt og levende. Faktisk kan Vesterbro Torv åbne muligheden for, at vi kan gøre hele bydelen mere grøn og cykelvenlig, og at vi kan genskabe alléerne med store, flotte trækroner, siger Nicolaj Bang.

Vesterbro Torv bliver til ny, midlertidig lommepark

Se også:

Vesterbro Torv bliver til ny, midlertidig lommepark

I 2018 besluttede et flertal i byrådet, at Vesterbro Torv skal fredeliggøres med mindre gennemkørende trafik. Allerede i 2022 tog man de første skridt og etablerede en ny, lille park på det areal, der før har været parkeringspladser. Dengang lød meldingen, at man ville overveje, om der skulle laves en mere permanent løsning. Den dagsorden leverer rådmanden nu på. Konkret foreslår han, at torvearealet bliver næsten dobbelt så stort med plads til flere træer, blomster, bænke og regnvandsbede til de store regnskyl.

Samtidig vil han lukke helt for den biltrafik, der går på tværs af Vesterbro Torv. Det vil give færre biler på indfaldsvejene til torvet, som derfor kan blive til smukke bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport, gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til ringgaden - en to kilometer lang strækning, der binder bydelens nye bykvarterer på Amtssygehuset, Trælasten og Ceresbyen sammen.

rich-media-3
Sådan så det ud, da Vesterbro Torv i 2022 blev omdannet til et midlertidigt åndehul. Arkivfoto: Tim Søgaard.

- Jeg ønsker at give byrådet muligheden for at lave en løsning, hvor vi ikke bare gør Vesterbro Torv til en attraktion i byen, men skaber en helt ny bydel i et område, der de seneste år er gået fra rå industri til grøn midtby, siger rådmanden.

Planen understøtter Midtbyvisionen, som byrådet vedtog sidste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stadig plads til biler med et ærinde i byen

Det nye Vesterbro Torv vil få betydning for de 13.000 bilister, der dagligt kører gennem torvet. I forslaget bliver vejen på solsiden mod nord fjernet og inddraget i selve torvearealet. Vejen på sydsiden bliver lukket for biltrafik og omdannet til en sluse for busser og bløde trafikanter. Den mindre gennemkørende trafik vil forbedre adgangen for dem, der rent faktisk har et ærinde i Midtbyen.

Rådmand vil bevare midlertidige byrum i Aarhus

Se også:

Rådmand vil bevare midlertidige byrum i Aarhus

- Jeg fremlægger en løsning, hvor man stadig vil kunne komme ind og ud af byen. Mange vil opleve at skulle køre en anden vej, end de er vant til, men man vil stadig kunne besøge byens butikker og dem, man kender. De bilister, der bruger torvet som genvej på tværs, vil vi til gengæld gerne flytte lidt på, siger Nicolaj Bang.

Alternativ får trafikken til at bryde sammen

Rådmanden har arbejdet med to forskellige forslag til Vesterbro Torv. Her er det undersøgt, hvad det vil betyde, hvis torvets sydside fortsat er åbent for biltrafik, så man kan køre mellem Vesterbrogade og Nørre Allé i begge retninger. Trafiksimuleringerne viser, at trafikken vil bryde sammen med op til 900 meter kø og mere end ni minutters forsinkelse, hvis torvet skal håndtere krydsende biltrafik.

- Vi har selvfølgelig kigget på, hvad der er af alternativer til at lukke bilernes adgang mellem Nørre Allé og Vesterbrogade. Men det står klart for mig, at det er en dårligere løsning for trafikafviklingen. Derfor er det oplagt, at vi flytter den gennemkørende trafik derhen, hvor der er plads til den. Det kan måske lyde ulogisk, men vi får en bedre fremkommelighed i byen, fordi de centrale gader bliver for dem med et ærinde, siger rådmanden.

Forslaget skal inden længe behandles i Magistraten og derefter godkendes i byrådet. Det er forventningen, at det nye Vesterbro Torv kan stå færdigt i 2025.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Byrådet har allerede afsat 25 millioner kroner til omdannelsen af Vesterbro Torv, og Aarhus Vand bidrager med seks millioner kroner til klimatilpasning. Tilsammen dækker det hele forvandlingen af torvet - herunder ændringer i mobiliteten, grønne tiltag og forskønnelse. Der er desuden afsat 8,5 millioner kroner til bedre forhold for cyklister fra og med Nørre Allé til Nørreport.

Forskønnelse af gaderne omkring torvet kræver, at byrådet afsætter yderligere finansiering.

rich-media-7
Også Vesterbrogade og Nørre Allé kan få en makeover, hvis der senere afsættes yderligere finansiering til det. Visualisering: LYTT Architecture.