Lyt til artiklen:

Flere ønsker permeable løsninger

00:00
Hastighed: ???x
02:07

NCC mærker en tydelig forskel. Hvad der for få år siden krævede stor salgsindsats, kommer nu nærmest af sig selv.

Klimaændringer forårsager flere og voldsommere skybrud og en generelt stigende nedbørsmængde, som pladser, torve, veje og ikke mindst kloakker får sværere og sværere ved at håndtere. Derfor bliver permeable belægninger, der tillader vandgennemtræning og dermed selv dræner regnvandet væk, i stigende grad anvendt som klimasikring.

- For få år siden måtte vi arbejde ihærdigt med masser af salgsdemonstrationer samt oplysning på messer og lignende for at få solgt enkelte projekter. Men kunderne har nu fået øjnene op for de store problemer, som klimaændringer forårsager, og derfor kommer vores permeable projekter i dag mere af sig selv, fortæller salgschef Michael Brask fra NCC Industry, Råstoffer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

IBF-samarbejde

Han har været med hele vejen siden de første spæde NCC-projekter med PermaVej for godt 10 år siden.

- Frem til nu har vi lavet 205.000 kvadratmeter permeabel belægning, som især er p-pladser og villaveje. Heraf er omkring halvdelen med permeabel asfalt mens resten er med belægningssten, fortæller han.

rich-media-2
Michael Brask er salgschef hos NCC Industry, Råstoffer. Pressefoto.

De særlige belægningssten er en specialudviklet flise fra IBF, der leder vandet ned gennem store fuger til det underliggende bærelag, som hos NCC hedder DrænStabil. Det har en porevolumen, der kan optage store mængder vand meget hurtigt, på samme måde som man kender det fra en faskine. DrænStabil er sammensat, så drænevnen ikke påvirker bæreevnen betydeligt.

Ikke til tung trafik

- Det velfungerende samarbejde med IBF går helt tilbage til 2012, hvor vi lavede det første projekt. Vi har en samarbejdsaftale med IBF der betyder det altid er NCC DrænStabil, der ligger under deres permeable belægnings sten, forklarer Michael Brask.

Nogle af de seneste projekter handler om p-arealer for Novo Nordisk samt Silkeborg politistation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi udfører kun projekter, hvor der hovedsageligt er let trafik. Det kan sagtens klare enkelte tunge lastbiler, men er ikke brugbart på for eksempel havnearealer med masser af tung trafik, siger han.
- Ikke endnu i hvert fald.