Lyt til artiklen:

Moderne maskinløsninger på mange kontinenter

00:00
Hastighed: ???x
02:56

Da Heinrich Bucher i 1807 grundlagde sin smedeforretning, havde han næppe forestillet sig at denne, her 215 år senere, skulle være vokset til en global Industrikoncern med over 13.000 medarbejdere på fem kontinenter.

Med et omfattende udvalg af maskiner, udstyr og tilbehør til håndtering af rengøring i byområdes infrastruktur, der spænder over alt - lige fra skraldebiler og fejemaskiner til snerydningsmateriel og slamsugere - byder Bucher Municipals katalog på lidt af hvert.

- Vi har gennem lang tid både haft fokus på digitalisering, elektrificering og reduktion af partikeludledning, ikke mindst fordi vores produkter typisk finder anvendelse i byområder, hvor meget af den infrastrukturelle trafik indtil nu har været dieseldrevet. Det er et område, hvor vi er nået meget langt, og konstant udfordrer for at komme endnu længere, indleder teknologidirektør Brian Andersen, Bucher Municipal A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Produktporteføljen til det nordiske marked omfatter i dag slamsugere og fejemaskiner.

Uhyre stort potentiale

I og med at der netop i byområder kører rigtigt mange rengørings- og vedligeholdelseskøretøjer rundt, er der også her et enormt potentiale for at nedbringe både partikel- og CO2-forurening ved at udskifte de ældre dieseldrevne køretøjer med nye eldrevne.

rich-media-2
Brian Munk Andersen er Technology Director hos Bucher Municipal i Danmark. Pressefoto.

- Denne type af maskiner udleder en betydelig mængde CO2, og som oftest er der tale om maskiner, som kører hele dagen - og ofte også om natten. Vores kunder, og måske især de private aktører, er meget positive overfor den grønne omstilling, og vil den rigtig gerne. Der, hvor vi måske møder de største udfordringer, er en vis træghed i det kommunale system, hvor udbud skal ændres, og der går tid inden det træder i kraft. Det indebærer at skiftet til elektriske produkter kan tage op imod to-tre år fra det tidspunkt, hvor produkterne er en realitet. De private aktører kan til gengæld være noget udfordret af de forskellige tilskudsløsninger, hvor mange af disse er rettet mod transport, og ikke så meget på arbejdsmaskiner, uddyber Brian Andersen.

Nye muligheder med digitalisering

De fleste maskiner tilbydes med digitale løsninger, der både kan anvendes til at rekvirere service og online support, men også skaber mulighed for at forudse problemer med maskinen inden det opstår.

- I dag er internettet udbredt i virkelig mange produkter lige fra armbåndsure, robotplæneklippere, badevægte, personbiler med videre. Og det har vi også arbejdet virkelig meget med gennem de seneste fire-fem år, således at de fleste af vore produkter i dag er opkoblet. Det giver nogle helt nye muligheder. For kunderne betyder det en meget lettere servicering samt adgang til support og reservedele, men for os indebærer det store fordele ved udvikling af nye produkter, at vi konstant indsamler brugsdata fra produkter over hele verden. Det har givet os et enormt stort kendskab til, hvordan vores produkter bliver brugt - og det er altafgørende; både ved udvikling af nye produkter og i forbindelse med vedligeholdelse og servicering, pointerer Brian Andersen.