Lyt til artiklen:

Lindholm vejrer lidt morgenluft i 2023

00:00
Hastighed: ???x
02:12

Grøn Teknik har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2022 - og frem mod 2023. I dag er det partner Lasse Lindholm fra Lindholm Maskiner.

2022 blev et udfordrende år for mange brancher, herunder den grønne branche, hvor leveringsvanskeligheder og stigende priser på en lang række produkter blev emner, som vi måtte forholde os til. I starten af 2022 var der mangel på containere flere steder i verden, så selv om producenterne havde de færdige produkter stående klar til levering, skete det ofte, at der opstod leveringsforsinkelser p.g.a. manglende containere til fragten. Når containerne endelig kom, spillede udbud og efterspørgsel ind på prisniveauet og blæste fragtraterne op i et hidtil uset niveau.

En prisstigning på mellem 3 og 4 gange det normale for fragtrater var ikke ualmindeligt. Indtil videre er det kun faldet ganske lidt, så det er stadig en udfordring.

Vi er alle påvirkede af verdenssituationen og af mediernes dækning af den. Når man dertil dagligt hører om høje inflationstal og generel økonomisk usikkerhed, herunder risiko for recession, så påvirker det også beslutningsevnen i hele branchen. Beslutninger trækkes i langdrag, idet beslutningstagerne ikke tør løbe risikoen for indkøb, før de er helt sikre på, at det holder, og at de også har råd til det på længere sigt.

Problemet med beslutninger, der trækkes ud er, at leverandørerne kan få problemer med at levere det, som kunderne ønsker og forventer. Der er leverandører i Have/Park segmentet, der i dag har op til 18 måneders leveringstid, og det er lang tid, når græsset fortsætter med at vokse.

Vores forventninger til 2023 er en anelse mere positive end i 2022. Der er dog fortsat ingen tvivl om, at udfordringerne med høje priser og økonomisk usikkerhed ikke bliver meget bedre i 2023. Når vores forventninger alligevel er er anelse mere positive skyldes det, at producenterne så småt er ved at komme tilbage på sporet. Mange virksomheder har genansat de fleste medarbejdere efter coronapandemien, fragtomkostningerne er så småt på vej ned og det samme er inflationen.