Lyt til artiklen:

Flere grønne investeringer trods corona-afmatning

00:00
Hastighed: ???x
04:39

Skov- og naturprojekter er der mange af hos Proviido, der står for alt fra rådgivning til efterfølgende planlægning og realisering af blandt andet skovrejsninger, terrænpleje og læhegn.

Tilbage i 2015 så skov- og naturvirksomheden Proviido for første gang dagens lys. Det er skov- og landsskabsingeniøren, 43-årige Martin Viborg, der fungerer som eneejer og daglig leder af iværksætterforretningen.

Proviido rejser skove, etablerer terræn, planter i stor stil og etablerer læhegn for private og det offentlige. Men selvom forretningen vækster, er det et ændret stilbillede af virkeligheden med coronatømmermænd, inflationsudfordringer og en vindende diskurs om en klimaproblematik, som godt kan føre til forsigtighedsprincipper i forhold til kundernes beslutsomhed og efterspørgselstrang på særligt grønne projekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når vi f.eks. etablerer skov med tilskud, er priserne steget på stort set alt, og derfor er det anderledes vilkår i dag - pga. tilskudssatserne er forblevet uændret. Det fører til, at nogle kunder vurderer det for dyrt at binde penge i projekterne, når de selv skal punge ud og det rammer naturligvis også os, forklarer Martin Viborg i en pressemeddelelse.

Men selvom det giver anledning til mere forsigtighed efter nogle ringe år med corona, er der fortsat markant optimisme at spore.

- Folk har holdt mere på pengene, end det gør nu. Jeg oplever klart, at man gerne vil investere i det nære og gøre ens omgivelser mere grønne. Flere har interesse i at investere penge i, at gøre på noget godt for naturen nu, mens man samtidigt gør ens ejendom og omgivelser bedre at være i, lyder det fra Proviido-ejeren.

Klimaaftryk og grønne visioner

Den erfarne skov- og landsskabsingeniør mærker da også en øget interesse hos kunderne og virksomhederne til at være bannerførere for en grønnere linje. Netop klimahensynet og interessen i, at have en virksomhed med et bæredygtigt udgangspunkt, vurderer Martin Viborg også som noget, der bestemt er kommet for at blive.

- Det har klart fået mere fokus (den grønne omstilling og bæredygtigheden, red), sådan at det i fremtiden, i stigende grad, vil blive en fast opgave, at vi udregner på CO2-aftrykket og hvor længe det gør nogle klimaneutrale, når vi giver et tilbud på et givent skovetableringsprojekt for eksempelvis erhvervsdrivende, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Unikke løsninger - færre standardmodeller

Proviido arbejder sammen med flere entreprenører og aktører inden for skovdrift, natur og terrænpleje, når de leverer alt fra totalenterpriser til mindre opgaveløsninger for private, såvel som kunder fra det offentlige. Det giver bestemt nogle fordele, når den rigtige løsningsmodel skal findes for en stor diversitet af kundegrupper.

Det betyder, at virksomheden kan skræddersy flere løsninger og ikke arbejde ud fra den samme skabelon hver gang. Noget, Martin Viborg ser som en stor fordel og noget, én af hans tidligere elever, der i dag er fastansat i virksomheden, også har bemærket.

rich-media-3
Foto: Colourbox.

- Standardløsninger behøver ikke altid være et negativt ord, slet ikke faktisk. Men det er et tegn på, at vi altid går til opgaverne individuelt. Vi går altid ind til en opgave med en blank spilleplade - og kan herefter designe og udføre lige præcis det, vi oplever som den bedste løsning. Selvfølgelig er vi inspireret af tidligere projekter, men vi tilstræber at levere unikke projekter for vores kunder, lyder det fra den daglige leder og ejer af Proviido.

Ingen grund er for lille

Når der skal løses alt fra etableringsopgaver på mindre grunde til kæmpeprojekter på adskillige hektarer, er der altid faglig rådgivning at hente fra Martin Viborgs virksomhed, der består af fire medarbejdere og en stor kreds af samarbejdspartnere, der samlet kan alt fra eksekvering af faglig rådgivning til totalenterprise.

Kunderne er derfor også meget forskellige fra gang til gang, men for det meste er kundesegmentet primært bestående af private skov- og naturejere, der gerne vil have tilføjet noget mere unikt grøn natur til deres matrikel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores kunder vil gerne have mere skov og natur tilført til deres ejendom. Segmentet af kunder er oftest dem, der har styr på huset, men gerne vil have etableret en skov og noget natur. De er i mange tilfælde - i bund og grund - naturmennesker og friluftsmennesker, der gerne vil have deres egen unikke stykke natur, forklarer Martin Viborg.

Den bedste oplevelse at få fra en kunde, når rådgivningen har fundet sted (oftest efter en lang gennemgang af kundens skov- eller naturområde) og Martin Viborg har givet sit bud på en realiseringsplan, er wow-følelsen og 'den løsning havde jeg slet ikke kunnet forestille mig'-svaret.

- Når jeg helt frit fra leveren kan sige, 'sådan her skal vi realisere den her drøm om en ny skov' til en kunde, bliver det ikke bedre. Særligt hvis kunden bliver positivt overrasket og oplever en wow-effekt - der virker mit job fuldbyrdet, siger han.