Lyt til artiklen:

Gigant på 11 tons syer hybridbane til landsholdet

00:00
Hastighed: ???x
02:07

Landsholdets nye træningsbane i Helsingør er under opbygning. Her kører en 11 tons tung symaskine rundt og syer hybridgræs ned i underlaget.

Et sandt monster af en symaskine ruller i disse dage rundt på landsholdets kommende træningsbaner i Helsingør.

Det skriver TV2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den enorme maskine på 11 tons er i færd med at omdanne en almindelig græsbane til en hybridbane, hvor omtrent fem procent af græsset er lavet af plastic.

Det lyder måske ikke af meget, men tager man de fibre, der bliver syet ned i underlaget og lægger dem i forlængelse af hinanden, kan de faktisk nå rundt om jorden.

Hvert fiber står nemlig i en dybde på 18 centimeter, og der er 12 fibre i hvert hul. Området, der skal syes, er 10.000 kvadratmeter stort, og maskinen syer 2500 huller for hver kvadratmeter. Det giver cirka 50.000 kilometer fibre.

rich-media-2
Anders Faber Nielsen viser en af plasticfibrene frem. Foto: Fodboldbilleder.dk

Symaskinen, der klarer det enorme arbejde, er udviklet af det hollandske firma Sis Grass. Den arbejder i døgndrift og kører automatisk, men overvåges dog altid. I løbet af et døgn afdækker symaskinen et område på 1000 kvadratmeter.

Maskinen turnerer verden rundt og har blandt andet været med til at producere flere af VM-banerne i Qatar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Glad for hybrid

Landsholdets hidtidige træningsbaner i Helsingør skal bygges til med boliger, og det er i den anledning, at man er gået i gang med at forberede nye baner.

- Vi har set fodbold i Danmark de seneste mange år, og undervejs har vi virkelig været vidne til græsbaner, der har lidt. Vinterhalvåret er jo forfærdeligt for dansk fodbold . Vi har set stadions, der nærmest har været ødelagte, fortæller Anders Faber Nielsen, der efter mange år med ansvaret for banen på MCH Arena er tiltrådt nyt job hos Dansk Boldspil Union som græs- og baneansvarlig, til TV2.

Derfor er han glad for, at man har valgt en hybridløsning til landsholdets nye træningsbane, da hybridbaner skaber en kraftigere styrke, stabiliserer underlaget og samtidig gør banen mere ensartet og holdbar.

Den nye hybridbane tages i brug til marts 2023.